www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 18 apr 2024, 23:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011, 20:54 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Nou het was dus 2x raak in 1 week tijd, woensdag naar De Mortel en omstreken en zaterdag naar De Kluit, zoals wij de webcamlocatie noemden bij BDL. In 2009 was er al een excursie daar geweest, dus heerlijk om een keer terug te mogen en Jelle en iedereen die ook ging te zien. Wegens de privacy vooral foto's zonder mensen. Alphons had op de heenweg al een ijsvogel gezien, dat hebben alleen Jelle en Anja hem nagedaan toen ze Maarten nog een rondje kluit cadeau deden na afloop, die kwam namelijk wat later.


Jelle werd direct op de parkeerplaats van Stoutenburg al verblijd met een prachtig raamhangertje.


De mist zorgde voor een sfeervolle entourage en toen stonden we nog maar op de parkeerplaats.


Hier komen we al in de buurt van de kluit. Prachtige beuk aan de linkerkant.


Hier is ie dan! Ik sta op de beruchte 'schuine boom'-stronk en die is een stuk dichterbij dan je zou zeggen op de webcam.


Ook de overzichtscam (op paaltje in het water) is veel dichterbij dan het lijkt online.


De kluit gezien vanaf het bruggetje. In tegenstelling tot 2 jaar geleden stond het gras wel iets hoger :S Het leek wel een jungletocht en de muggen hebben een goede dag gehad (het jeukt nog verschrikkelijk, heb de halve nacht de opgezette bulten proberen te koelen met een washandje :( ). We moeten nog inventariseren wie het vaakst de sjaak was, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik dat was :lol: .


Op het eiland een schedeltje van een REE (nee Alphons, GEEN hert :P).


Ook hier op het eilandje tegenover de kluit prachtige mistige beelden. Helaas was de begroeiing zo hoog, dat je de kluit vanaf die kant niet meer kon zien.


Hier is in 2009 in de wand gebroed, maar om de broedkans in de kluit te vergroten, is dit stuk afgezet met gaas. Het was toch al minder geschikt wegens overhangend spul.


In deze schuur staat de monitor en de computer van de webcam. Alphons is even aan het gluren bij de buren, hoe doen die dat?


De volgende uitdaging: de kluit waar wel in gebroed was bereiken, aan het eind van dit volledig dichtgegroeide veld. Ik had geoefend met Lambert bij de Snelle Loop, dus was ik er al wat aan gewend, maar het was warm en zwaar en zompig en ik geloof niet dat er nog iets droog was toen ik eindelijk bij die kluit stond.


Verder kun je niet want dan lig je in het water..


Hier is Lambert aan het kijken en filmen in de nestgang. Hiervan is al een filmpje geplaatst.


Erg goed gecamoufleerd staat er iemand (:lol:) te bellen aan de andere kant van de kluit (jemig, nog bereik in die rimboe?)


Een mooie zwanenfamilie zwom daar rond.


De kluit van de overkant, het gat zit vrij ver naar links.


Het is de donkere ingang, met allemaal restjes afval uit de nestkom (schubben etc).


Lambert wijst mijn man waar het gat zit.


De zwanen eten ondertussen onverstoorbaar hun kostje bij elkaar.


Prachtig en ik weet nu ook wat het is: kleverig koraalzwammetje (dankzij de paddenstoelenkaart die je daar kon kopen).


Na over het hek geklommen te zijn, gingen we een rondje om het landgoed lopen. Hier een reigernest hoog in de boom.


Jelle gaf uitleg dat als hij een wand aan zou leggen hier, het aan de kant van het pad zou zijn, omdat dit minder aandacht trekt.


De Barneveldse Beek.


Flinke groep Canadese ganzen.


Jonge Carolina-eend, weer een eerste waarneming hier :-) (foto van mijn man)


Een mooie eend.


Nog een zwanenfamilie.


Een stinkzwam met vliegen, die ik er per ongeluk afjoeg.. oeps..


Eerst werd Jelle tijdens het eten van de Bossche bollen in de watten gelegd. O.a. hiermee. Dit was tevens de officiële introductie van Fimo-IJ, door Pooh persoonlijk uit de klei getrokken.


Dit is de inhoud van de fotolijst en de opdruk op het T-shirt voor Jelle. Let op de schattige juvie op stam, deze was van 2009. De bijnaam van Jelle is 'de ijsvogelman', hoe zou dat komen :lol: .


En toen was de beurt aan Lambert, die volledig verrast was. Als blijk van waardering wat hij allemaal doet voor de ijsvogels en dat hij ons mee laat genieten, o.a. door de beelden maar ook bijv. de excursie woensdag.


Ik mocht hem plaatsen :-)


Maarten kreeg een 'onderscheiding' in de orde van de oranje/blauwe ijsvogel voor zijn bijdage aan BDL van Jelle, die de koningin hier persoonlijk over aangeschreven had ;-)


Blik in de nestgang tijdens de presenatie van Lambert.

Dit was het zo'n beetje. De 14 deelnemers keerden na een tijdje nakletsen buiten moe maar voldaan huiswaarts. Jelle ging met Maarten nog even naar de kluit, omdat hij dat stukje had gemist. En jawel, hoewel ik ze had gezegd dat ik NIET wilde horen dat ze een ijsvogel hadden gezien, Anja en Jelle hadden hem zien vliegen in de buurt van de kluit. Wij waren gewoon met een te grote groep dus IJ heeft voor de verandering ons een zitten bekijken in plaats van wij hem. Voor herhaling vatbaar!

Edit: nog een paar indrukken van de webcam zoals die online was bij BDL:
In 2009:

M op stam


M strekt vleugels


M heeft jeuk


Speciaal voor Maarten: HOEN!


Ook hier kwamen er winterkoninkjes in het verhaal voor..


M vliegt weg


M schudt zich uit


IJsvogel vliegt weg, zowat in de camera


Ouder met vis op stam, juveniel komt aanvliegen


Partijtje vistrekken en zowel ouder als jong vallen achterover


Ouder vliegt van stam, juveniel zit nog met de vleugels wijd


Juvie roept nog als de ouder weg is


Juvie op stam


Juvie roept PIEP


Juvie ziet M aankomen


Juvie ziet ouder weggaan na het voeren


Juvie vliegt naar links


Poetsen onder de vleugel

2011 natuurlijk, met de overzichtscam erbij, wel even bij de les blijven, in 2010 was er geen ijsvogel bij BDL (snif):

Nijlgans vliegt op stam


Nijlgans landt op stam


V vliegt naar cam 3


V landt met vis op stam


V mept vis op stam


V vliegt weg (IJ-Gemist)


V landt met vis


M vliegt aan voor paring






V met voedervis


M poetst vleugel


V vliegt weg


M op cam 3 na visduik


M schudt zich uit op stam


M landt na duik


Die grappige staartwip


M poetst vleugel


En daar gaat M


Laatst bijgewerkt door Pooh op zo 04 sep 2011, 22:14, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2011, 21:05 
Offline

Geregistreerd: zo 28 jun 2009, 17:44
Berichten: 445
Pakkende beschrijving, heb een beetje meegelopen op deze manier :) De "mistfoto´s" vind ik echt mooi zeg! Bedankt, Pooh!

_________________
Het is beter om ongeveer juist te zijn, dan exact fout.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2011, 07:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620
Neem mijn petje af voor je foto's en beschrijving Pooh

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling