www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu vr 19 apr 2024, 10:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: IJsvogels op de Dordogne
BerichtGeplaatst: do 10 nov 2011, 21:30 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Het wordt onderhand tijd eens een verslag van mijn IJ-ervaringen op vakantie te plaatsen. Van voorgaande jaren weten we dat je ijsvogels kunt zien tijdens een kanotocht op rustig water. De camera kan dus gewoon mee. De tocht was op 15 juli 2011.


Meteen aan het begin al beet. Jonge ijsvogel aan de kant van de rivier.


In de buurt van het zijstroompje waar altijd ijsvogels zitten, zag ik weer een blauw ruggetje.


O nee, ik heb hem verjaagd, dacht ik. Hij heeft grauw-oranje pootjes, dus waarschijnlijk een oudere juveniel uit een vroege leg.


Maar hij kwam terug en ging zitten speuren.


En ja, hij had ons in de gaten.


Maar hij wilde liever verder kijken naar vis, gelukkig voor ons.


Toch kijk je dan als ijsvogel af en toe een keer om wat die gekke mensen aan het doen zijn.


Om een indruk te geven van ijsvogelland.. Even een blik vooruit en niet op de oever.. een prachtige omgeving. Het was gelukkig niet zo heel druk en dat scheelt een boel als je ijsvogels wilt zien.


Net links van het zijstroompje, toen ik al dacht dat er geen zat (soms wel, soms niet daar), zag ik haar zitten, een volwassen ijsvogelvrouwtje.. Ze vloog na de tweede foto al naar links. Wat mot dat, zie je haar denken. Zou het de moeder zijn van de juvenielen?


Landing.


De ingang van het zijstroompje, een muurtje met water erdoorheen en ernaast, dit water is ijs- en ijskoud. Maar je moet er wat voor over hebben..


Prachtig ijsvogelgebied. Ik vraag me nog steeds af of er een nest ergens in de oevers heeft gezeten.


Opeens voelde ik niet meer dat het water zo koud was.. Een blauw ruggetje! En net links van IJ zit er nog een in de struiken.


Mijn indruk was dat het jongen waren die net uitgevlogen waren. Rustig poetsen en niks in de gaten.


Tot ik iets dichterbij probeerde te komen.. wat was die opeens alert. Ik meende er nog een weg te zien vliegen boven de ijsvogel op de tak. Ook hier zie je er eentje links van het zijtakje in de struiken.


Hij bleef me in de gaten houden. Opeens waren ze weg en ze bleven voor me uitvliegen. Ik wilde nog 1 foto hebben en ging een tak voorbij.


Ha, eentje zat op me te wachten. Dacht ik. Ik nam een paar foto's (weinig licht, veel bomen en ik durfde niet te flitsen) in de hoop dat de juveniel er redelijk op zou staan. Op ons vakantieadres bleek dat er niet 1, niet 2, maar zelfs 3 op zaten. Ik had dus goed gezien dat er 3 juvies rondvlogen. Het is even zoeken, maar helemaal links zit de derde (rechts van de bruine tak). Dat had ik dus echt niet verwacht, wat geweldig.

Manlief had ondertussen nog twee ijsvogels voorbij zien schieten toen ik weg was, hij was bij de kano gebleven.


Terug in de kano en net 10 meter voorbij het stroompje, vloog er een ijsvogel op een tak.. met een flinke vis. Ook dit leek een oudere juveniel, de pootjes waren al wel aan het verkleuren maar nog niet volledig rood.


De ondersnavel was al bijna de helft roze/oranje, vermoedelijk een vrouwtje dus. Dat al flinke vissen ving. Ik denk dat ze door onze aanwezigheid wat aarzelde de vis op te eten, maar uiteindelijk had ze hem toch weg.


Prachtig zat ze daar te zijn.


IJ vloog verder omdat wij zo dichtbij bleven. Als je dan gewoon een foto maakt van waar IJ ongeveer heen ging, kun je thuis met een beetje mazzel zien waar IJ alweer naar vis zit te speuren.

We kwamen samen aan 10 ijsvogels, samen zagen we er 5, ik zag 3 juvenielen op het stroompje en hij 2 op de rivier toen ik de jongen achterna zat.. Ze zijn zo snel dat ze niet altijd op de foto te krijgen zijn (voorbijvliegend), vooral lastig als je batterijen net op zijn als je aan de overkant een luidruchtig IJ die aan het vissen is, net scherp hebt gesteld en dan krijg je de melding: batterij leeg.. :shock: :lol:.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 12:13 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Het vervolg..

24 juli 2011. Na ruim 1½ week regen en kou, kwam er net 2 dagen voor vertrek nog een moment om nog eens de rivier op de te gaan. In de zon was het lekker, als er wolken kwamen, was het wel frisjes. Het was maar een graad of 20. Het zijn beslist niet altijd goede foto's (wiebelende kano, vluchtende ijsjes, donker onder de bomen), maar dit verslag is ook meer om aan te geven wat een overdaad aan IJ daar aanwezig was..


En altijd zit er een takje voor :lol:.


Hij vloog verderop maar we vonden hem.


Dat vond hij maar niks en weg was ie weer.


Oevers met gaten, ook veel zwaluwen daar.


Ook een stuk wand waar veel gebroed wordt, mogelijk dat IJ op zulke plekjes ook een gang heeft. Volgende keer meren we af en gaan we dichterbij kijken.


Prachtige omgeving, bijna geen kano's (normaal heel durk en ook op de oevers veel mensen die even stoppen om van het dorp in de rots te genieten. Hier heb ik nog nooit een IJ gezien, tot deze tocht..


Flits-IJ, scherpstellen ho maar en even rustig poseren? Dacht het niet, zei IJ.


Verderop zat er zich weer een te verstoppen.


En vloog vervolgens een paar eenden bijna uit het water, die daar aan het badderen waren.


Je moet echt goed kijken, maar IJ zit wel degelijk in het kreupelhout. De eendjes zitten een verdieping lager. Hoeveel IJ's passeer je zonder ze te zien? En als je aan de rechteroever kijkt, hoeveel zitten er dan links? We zullen het nooit weten..


Het is een volwassen vrouwtje.


En wegvliegen kan ze heel goed.


Verstoppen: ook een tien. Half achter een blaadje, maar het is een IJ.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 12:21 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Wegens het grote aantal foto's in een nieuw antwoord verder.


Ik maakte foto's van de oevers, om thuis te kijken. En hoewel de foto niet mooi is, zit er wel duidelijk een IJ, het lijkt een jong.


Stukje verder: IJ verstopt zich tussen de takken. De camera dacht dat ik de tak wilde hebben. Maar je vaart voorbij en kunt niet altijd terug en achteruit foto nemen = altijd onscherp. Dus we gingen verder.


En kwamen bij ons vaste stekje bij het zijstroompje. Jawel.. 'n Blauw ruggetje.


Dit is op het stroompje vlakbij waar ik de juvenielen het eerst zag. Dit is een heel steile wand die in een halve cirkel loopt, maar met veel begroeiing. Als dit vrij zou zijn, een prima IJ-plek. Ik heb geen gaten in de wand ontdekt, maar heb ook niet alles kunnen zien.


1 foto heb ik van deze beauty, en het is ongeveer de beste van de serie. Meteen hierna was ze weg.


Aan de overkant van de rivier 1 kans op deze juveniel. We zijn een paar rondjes gaan varen omdat de ijsvogels continu voor onze neus de rivier overvlogen. Wij er weer achteraan, het was toch niet druk. Na drie rondjes vonden we het wel genoeg.


En toen ik even naar een plateau grind wilde sturen omdat er daar ook kwikstaarten zaten, zag ik opeens dat ik bijna langs een IJsvogel was gevaren zonder hem te zien.. Ik had er al niet meer op gerekend dat er zo ver nog een zou zitten, maar we hoorden ook geregeld geroep voorbij de brug bij het kasteel.


Even verderop.. Blauw ruggetje :lol:.


Hij ging een takje hoger zitten.


En toen kwamen we te dichtbij..


Maar verderop zijn ook mooie takken hoor. En vis, zo te zien. Kijk hem speuren.


Tja zo'n kano gaat stroomaf.. dus kom je weer te dicht in de buurt.


Nog eentje redelijk gelukt en toen waren we hem voorbij.


Zie ik opeens weer iets verderop een IJ duiken en met flinke vis op een tak komen. Onscherp, maar enige bewijs van de vis.


Hier glijdt ie net naar binnen.


Het is een juveniel die de viskunst al aardig meester is.. Even uitbuiken.


Kijk toch eens hoe mooi ik ben.


Een plaatje ben ik.


En jullie komen te dichtbij.


Dus maakt ik mooi dat ik wegkom..


En 200 meter voor de laatste brug, je gelooft het niet.. Jawel hoor..


En ook die ging ervandoor.


Achteruitblik.


Hier de laaste brug, links is de aanlegplaats.

Nog niet eerder op zo'n 6 tochten op ditzelfde stuk heb ik zo ontzettend veel IJ gezien. Het maakt de koude, natte vakantie wel een beetje goed :-) . Als het mooi weer was geweest, was de rivier vol geweest met kano's, niet met IJsjes.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 17:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620
Pooh,meesterlijke vakantie met zoveel ijsjes......je hebt er een mooi verhaal bij gezet.

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 18:51 
Offline

Geregistreerd: zo 19 jul 2009, 10:53
Berichten: 91
Hee Pooh.

Heel goed, je foto,s en bijgaand verslag! Supermooi gebied ook..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 10:02 
Offline

Geregistreerd: zo 12 jun 2011, 09:51
Berichten: 103
Woonplaats: zoetermeer
Dat zijn een hoop ijsvogels, leuk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 13:45 
Offline

Geregistreerd: zo 28 jun 2009, 17:44
Berichten: 445
Wat een mooie foto´s, en leuk verhaal erbij. Schitterende omgeving trouwens, zeg! Bedankt voor het delen!

_________________
Het is beter om ongeveer juist te zijn, dan exact fout.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling