www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu za 20 apr 2024, 03:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: za 07 jun 2014, 21:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 jun 2009, 08:38
Berichten: 312
:shock: Wat een prachtige foto's !!!! :D

_________________
Voor kennis over de weg die voor je ligt , klop je aan bij mensen die terugkomen .
______________________________________________________________________________
LNBWS - Tot Het Bittere Eind
________________________________________________________


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014, 07:24 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Hij gaat lekker Jan..


Link

08.12 uur. Een van de ouders vliegt in de gang om te voeren. Een andere vogel, ik denk weer de spreeuw, komt net op dat moment kijken, buigt af en gaat op het paaltje zitten. Die vliegt weg als de ijsvogel uit het nest komt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2014, 08:41 
Offline

Geregistreerd: wo 27 feb 2013, 20:10
Berichten: 64
Ik kreeg de schichtige V weer eens te pakken :)





Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2014, 08:43 
Offline

Geregistreerd: wo 27 feb 2013, 20:10
Berichten: 64
V ijs heeft een rare vlek bij de snavel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2014, 13:15 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Link

05.31 Er is al een voedering geweest en nu komen beide ouders na elkaar voeren. Wie mag er eerst.. Daarna zitten ze nog even samen op de stok rechtsonder, helemaal rechts zit de vogel die het eerst gevoerd heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014, 16:34 
Offline

Geregistreerd: wo 27 feb 2013, 20:10
Berichten: 64
V ijsvogel brengt een visje


M komt met een larve van een libel





Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014, 23:30 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Zullen de jonge ijsvogels morgen uitvliegen? Er is in ieder geval een mooie stok geplaatst vlakbij het nest zodat de jongen daarop kunnen gaan zitten.


Link

17.36 uur. Beide ijsvogels hebben een vis te voeren. De nieuwe stok is al geaccepteerd en wordt geregeld gebruikt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2014, 18:06 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Ik had donderdag het geluk dat ik bij de boscams mocht kijken, samen met Wim.


Dit is de vlonder met de camera erop. De ijsvogel gaat hier soms ook op de camera zitten, zag ik op een opname. Het plankje houdt de meeste zon tegen als die vol op de camera staat.


De wand met het tentje. De jongen zijn te horen als je in het tentje zit. Ze beginnen te roepen om vis bij elk geluidje dat ze horen.


Er zitten kikkers genoeg en die maken een herrie. Dat is gaaf, want dan horen de ijsvogels het gepiep en geklik van de camera wat minder.


V vliegt stilletjes op de stok met een flinke vis. Dat plukje veren in haar linkervleugel steekt de hele tijd uit.


Helaas op deze positie wel heel dichtbij, maar veel tegenlicht.


Ze vindt het maar raar, dat geklik en gaat gauw voeren. Dan zit ze lang naar het tentje te kijken op het paaltje. De twee voederingen erna deed ze vanaf de andere stok.

Tentje weer verhuisd naar de andere kant omdat het licht zo niet meewerkt. Dit is voor mij wel lastig, omdat ik niet goed zie op afstand of het scherp is. Ik ben niet helemaal tevreden, maar toch heel blij ermee.


M komt voeren. Hij is minder zenuwachtig dan V en kondigt zijn komst steeds aan (da's handig want je zit geregeld meer een half uur naar drie lege stokken te kijken).


M heeft ook een flinke vis die hij gaat voeren.


En weer op de stok.








M vliegt weg. Want daar komt V, ook deze dame vliegt hem gewoon van de stok.


V met voedervis.


V klaar met voeren en terug op de stok.


Een winterkoninkje.. Het kan ook niet dat die ontbreekt bij een ijsvogelwand. Hij was behoorlijk aan de scharrel op de stok en bij de wand.


V nog maar eens. Mooi vrouwtje. En toen werd het licht snel minder.


Link

Het geluid van de jongen. Het tentje staat vrij dicht naast de wand, maar iets verderop hoor je ze ook. Zelfs een kwakende kikker kan ze af laten gaan..


Bij de vijver was het druk. Er zaten 2 platbuik mannen, ik zag een paringswiel wegvliegen van een koppel dat op gewone oeverlibel leek, een paar mannen gewone oeverlibel, 2 vrouwtjes keizerlibel (waarvan 1 eitjes afzettende op de foto hierboven), een mannetje grote keizerlibel dat steeds rondvloog.


In het groepje stengels naast het tentje zaten een heleboel juffers die net uitgeslopen waren (veel houtpantser), eentje was echt heel vers, de vleugels nog niet opgepompt (foto). Er hingen heel veel huidjes. Die heb ik later, toen de juffers opgedroogd en weg waren, eraf gehaald.

Er waren ook lantaarntjes en andere juffers die al wat ouder waren. Een veelbelovende plas. Waar ook veel vogels komen drinken, zoals een groep spreeuwen, een duif die ging badderen, een witte kwikstaart en een kraai die er iets te vaak naar mijn zin rondhing. Maar die ging ook weer vanzelf weg. In de andere vijvers bij het huis was het ook een drukte van belang. Geen eekhoorn of bosuil gezien, helaas. Het was een heel fijne en erg bijzondere dag.

P.S. In de volle zon is het echt niet prettig in zo'n tentje, het zweet loopt gewoon overal van je af.. Je zicht is slecht door het zwarte gaas dat voorkomt dat de ijsvogel je ziet bewegen. Maar het is het allemaal waard!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014, 20:34 
Offline

Geregistreerd: wo 27 feb 2013, 20:10
Berichten: 64
Na een voedering en een bad raakt V plots erg opgewonden. Ze roept en....


...maakt snelle bewegingen met de vleugels. Ze vliegt weg en.....


maakt plaats voor M met een grote vis.


Nu begint de worsteling met de prooi.....


waarbij de vis geen kans krijgt te ontglippen.....


een prachtig schouwspel.....


keer op keer wordt de vis met een grote uithaal op de tak geslagen..








De vis werd uiteindelijk in het nest gebracht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BosCam - IJsvogel
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2014, 06:49 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Link

07.18 uur. Het is eindelijk zo ver. in anderhalve minuut verlaten 3 jongen het nest. Een van de ouders heeft het er maar druk mee.

7.18 uur en 52 seconden vliegt nr. 1 op de bamboe stok (op 6 seconden in de clip).
7.19 uur en 36 seconden vliegt nr. 2 naar links (op 50 seconden in de clip).
7.20 uur en 15 seconden vliegt nr. 3 richting de ouder die op de stok zit, maar moet uitwijken omdat die afweert (op 1.29 minuut in de clip).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling