www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu vr 26 apr 2024, 10:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 22:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 mei 2011, 19:09
Berichten: 191
Woonplaats: Franeker, Friesland
http://www.vwggemertslechtvalk.nl/

Week 38 S2

Gemert, 24 september 2011

Eind aankomende week zal slechtvalk S2 wederom een bezoek brengen aan de dierenartsen Caroline Hommers en Dirk Riemersma. Er zullen weer röntgenfoto's gemaakt worden en aan de hand van deze foto's zal er gekeken worden of de fixatie eraf kan. S2 zal dan wel onder narcose gebracht moeten worden wat wel weer extra risico met zich meebrengt. Er is nog steeds een kleine kans aanwezig dat de slechtvalk S2 kan genezen van haar verwondingen.

Op dit moment wordt zij uiteraard nog steeds goed verzorgt in het vogelasiel. De slechtvalk krijgt nu wel minder voer (aas), ze moet wat afvallen en ook echt honger hebben om zodoende de prooi gretig "aan te vallen", dit is dan een indicatie dat zij niet meer teveel aas krijgt.

Hopelijk kunnen wij u eind volgende week positief berichten over S2 incl. foto en filmmateriaal.

Dank voor uw steun.

VWG Gemert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011, 23:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
'Bezoek dierenarts'


Gemert, donderdag 29 september 2011

Vanavond was het de bedoeling dat S2 onderzocht en geopereerd zou worden door de dierenartsen.
I.v.m. meerdere operaties vandaag zou het vanavond te laat worden en daardoor te weinig tijd om S2 voldoende en bovenal geconcentreede aandacht te geven. Het verwijderen van de fixatie is toch nog een redelijk complexe operatie en daarom is na onderling overleg besloten om dit te verschuiven naar zaterdagmorgen 1 oktober. De artsen zijn dan uitgerust en hebben dan alle tijd om de operatie hopelijk tot een goed einde te brengen.



Bron: Vogelwerkgroep Gemert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011, 13:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
'Operatie slechtvalk succesvol verlopen'


Gemert, zaterdag 1 oktober 2011

Slechtvalk S2 is vanmorgen succesvol geopereerd door Caroline Hommers en Dirk Riemersma.
De fixatie is verwijderd en de breuken zijn goed aan het herstellen. Maar vooral de goede stand van de botten geeft ons nu goede hoop dat zij hopelijk gezond terug kan keren in de omgeving van Gemert.

Dit weekend, misschien vandaag nog, zal meer informatie en beeldmateriaal op deze site geplaatst worden. Nu gaan we haar terugbrengen naar het asiel alwaar ze weer verder kan herstellen van deze ingreep.



Bron: Vogelwerkgroep Gemert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011, 21:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
'Verslag verwijderen fixatie slechtvalk S2'


Gemert, zaterdag 01 oktober 2011

Exact 8 weken nadat slechtvalk S2 door de dierenartsen Caroline Hommers en Dirk Riemersma aan de breuk in haar rechtervleugel is geopereerd, is ze vandaag opnieuw door deze dierenartsen behandeld. De dubbele breuk in de onderarm lijkt goed te herstellen, de fixatie is verwijderd en de valk mag haar vleugel de komende tijd weer geleidelijk gaan belasten.

De behandeling begon met het maken van enkele röntgenfoto’s. Daarop was volgens beide dierenartsen duidelijk zichtbaar dat de bothelften weer stevig aan elkaar waren vergroeid en werd besloten de fixatie te verwijderen.

Daarvoor werd S2 eerst onder narcose gebracht en werden de resten van de folie en het verband met een pincet verwijderd voor zover de valk dat zelf in de afgelopen weken niet al had gedaan. Daarbij bleek al snel dat de zwelling die 8 weken geleden aanwezig was rondom de breuk in de vleugel nu vrijwel volledig verdwenen was. Daardoor was er ook aan beide zijden ruimte ontstaan tussen de vleugel en de hars waarmee de pinnen gefixeerd waren. Dat was makkelijk want daardoor kon Dirk met de tang onder de hars komen, de pinnen doorknippen en de fixatie worden verwijderd.

Vervolgens werden de restanten van de pinnen die nog door de vleugel zaten aan één zijde met jodium ontsmet. Dat om te voorkomen dat deze uiteinden een besmetting zouden kunnen veroorzaken als zij door de vleugel zouden worden getrokken. Daarna werden de pinnen er aan de andere zijde met een tang uitgetrokken. Enkele pinnen zaten goed vast, een teken dat het goed gefixeerd is geweest. Tenslotte werden de wondjes nog met zalf ingesmeerd, werden nog enkele röntgenfoto’s gemaakt en zat S2 binnen een half uur alweer in de vervoerskist voordat ze goed en wel uit de narcose kwam en besefte wat er gebeurd was.

De röntgenfoto’s laten volgens Dirk en Caroline zien dat de botdelen weer goed aan elkaar vergroeid zijn. Met name de ellepijp ligt vanuit de diverse kijkrichtingen mooi in een lijn. De kleine “driehoek” ligt nog wat hoger maar zal zich naar verloop van tijd verder modelleren naar de oorspronkelijke vorm. De beide helften van het spaakbeen zijn eveneens weer met elkaar vergroeid. Deze ligt vanuit één kijkrichting ook vrij goed in lijn maar “verspringt” iets vanuit een andere kijkrichting bezien.

Wat dit nu betekent zullen we even moeten afwachten. Ten eerste zal de valk weer even moeten wennen aan het feit dat fixatie nu is verwijderd en ze haar vleugel voor het eerst weer in een normale positie kan houden. Het is heel belangrijk dat ze dat ook gaat doen. Dat ze haar vleugel weer volledig symmetrisch met de andere vleugel gaat dragen met schouder en vleugelpunten weer precies op dezelfde hoogte. Ook zal ze nog enkele weken nodig hebben om de gaatjes in het bot weer dicht te laten groeien voordat ze haar vleugel weer meer mag gaan belasten. Als het zover komt mag ze verhuizen naar een grotere volière en kan ze weer wat spierkracht en conditie opbouwen en laten zien of ze weer kan vliegen. Mocht ook dat allemaal goed gaan dan volgt training om weer volledig in conditie te komen.

Kortom, er moeten nog de nodige stappen worden gezet. En hoewel die allen een kans op negatief resultaat in zich kunnen hebben blijven we op dit moment positief gestemd. Er is weer een een iets grotere kans dat S2 kan terugkeren in de vrije natuur.

Later dit weekend zal er een filmpje geplaatst worden van het verwijderen van de fixatie incl. fotomateriaal in het fotoalbum.



Bron: Vogelwerkgroep Gemert




Edit:Tabblad foto’s / Submap - Verwijderen-fixatie op 1 oktober

Edit: ► Terug in het asiel en zonder fixatie,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011, 18:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 jul 2009, 21:12
Berichten: 3545
Filmpje verwijderen fixatie

Gemert, zondag 02 oktober 2011

Gisteren zijn tijdens de operatie filmopnames gemaakt door Enting Films. De komende maanden zal Enting Films meerdere opnames maken van het herstel en mogelijke terugkeer in de natuur van de slechtvalk S2. I.c.m. reeds aanwezige opnames kan dit in de toekomst een mooie documentaire opleveren van de slechtvalken rond de toren van De Mortel en in het bijzonder natuurlijk S2.
Luc Enting verzorgt o.a. ook de beelden rond Beleef de Lente van vogelbescherming Nederland.

De vogelwerkgroep Gemert heeft gisteren ook opnames gemaakt die u hier kunt bekijken.
VWG Gemert


Link

film S2


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 08:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
Nog een mooi plaatje in het asiel zonder de fixatie,


Tabblad foto’s / Submap - Verwijderen-fixatie op 1 oktober




Bron: Vogelwerkgroep Gemert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 14:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 jul 2009, 21:12
Berichten: 3545
Mooie foto!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2011, 08:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
Berichtje van S2


Noord-Brabant, dinsdag 18 oktober 2011

Hoi allemaal,

Allereerst wil ik Caroline Hommers, Dirk Riemersma en de asielhouder bedanken voor al hun goede zorgen en de behandeling van mijn verwondingen, echt geweldig wat zij voor mij doen. Ik vind al die behandelingen niet altijd even leuk maar mijn herstel verloopt hierdoor wel heel erg goed. Maar ik wil ook u bedanken voor al uw steun en medeleven, fijn om te horen dat u mij graag weer gezond wilt terug zien op en rond de toren van De Mortel.

Op dit moment verblijf ik bij de asielhouder in een grotere ruimte, hier mag ik wat meer oefenen met mijn gewonde vleugel. Dit gaat heel erg goed en met gemak "vlieg" ik op een zitstok op anderhalve meter hoogte. Beide vleugels kan ik nu tegen mijn lichaam en op dezelfde hoogte houden. Soms doet het wel wat zeer want mijn spieren zijn nog wat verzwakt maar ik blijf oefenen, ik schud mezelf wat op en dan voelt het allemaal weer goed. Ik heb horen fluisteren dat ze binnenkort weer een röntgenfoto willen maken en dat ik daarna in een nog grotere kooi mag oefenen. Wat ik heb begrepen willen ze mij eind december weer loslaten maar dan moet ik nog wel eerst bij een valkenier mijn kunstjes vertonen, ik ga ervoor!
De VWG Gemert was nogal terughoudend omtrent mijn herstel, opzich wel begrijpelijk maar ik zal ze eens laten zien dat het allemaal goed komt met mij en dat ik Pa even ga vertellen dat ik zijn flirt met OR2 niet accepteer. Ik hoop wel dat ik dit met een goed gesprek met Pa en OR2 kan oplossen. De toren in De Mortel is toch mijn plekje en ik laat me niet zomaar verdrijven want ik wil in 2012 toch nog een paar jongen grootbrengen. Overigens misgun ik dit OR2 ook niet maar dan wel op een andere plaats!

Ik zal aan de VWG Gemert vragen of ze van mij nog wat foto's en/of een filmpje kunnen plaatsen zodat u kunt zien hoe goed het mij gaat, ik ben best wel trots op mijzelf en wil dat graag met u delen.
U hoort nog van mij!

Vriendelijke groet,
Slechtvalk S2


PS
De VWG Gemert heeft inmiddels ruim €1700,00 van u mogen ontvangen en daarmee ben ik heel erg blij! Het komt mijn herstel ten goede maar ook de slechtvalken en roofvogels in het algemeen. VWG Gemert kan met deze gelden mijn herstel gedeeltelijk bekostigen maar misschien ook een bijdrage leveren aan het stoppen van de roofvogelvervolging binnen de gemeente Gemert. De door u beschikbaar gestelde gelden kunnen ook gebruikt worden om mijn verrichtingen en die van Pa rondom de toren van De Mortel aan u te kunnen blijven te vertonen.




Bron: Vogelwerkgroep Gemert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2011, 08:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620
Thats the spiri....go S2

Dames eigen he :oops:

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011, 23:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
S2 in een groter verblijf


Gemert, maandag 24 oktober 2011

Slechtvalk S2 zit ruim 1 week in een groter verblijf en ook dit bevalt haar prima. Ze heeft nog wel wat last van haar blessure maar ze heeft dan ook 2 maanden "stil" gezeten. Stijve spieren, gewrichten en de voormalige breuken veroorzaken nu nog wat klachten, maar beweging bevordert haar herstel en zullen de klachten hopelijk minder worden.
Begin volgende week zal ze voor onderzoek en een röntgenfoto de dierenarts bezoeken aan de hand van dit onderzoek zal bepaalt worden of ze naar een grotere volière mag.

Op verzoek van S2 hebben wij afgelopen vrijdag een filmpje van haar gemaakt. S2 laat hier zien dat ze goed aan haar herstel werkt.
I.v.m. haar rust en haar genezingsproces is het een kort filmpje maar waarin S2 toch eventjes wil laten zien hoe het met haar gaat.


Link



Bron: Vogelwerkgroep Gemert


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling