www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 09:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 maart 2011, 20:35 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Valken toch in Eindhoven.

Het hele vorige jaar de vogels op de Vestedatoren in de gaten gehouden. Zouden ze wel of niet broeden. Er werd zelfs een nestkast op de toren geplaatst. Helaas, helaas. Even dacht ik dat 1 van de twee naar de Asml verhuisd was. Er waren tenslotte geen ringnummers bekend.
De afgelopen weken heb ik vergeefs bij de toren staan posten.
Ik had het al een beetje opgegeven toen er toch weer geluiden kwamen dat er , in het stadsdeel Gestel, weer valken gesignaleerd waren. Gerrit melde op een ander forum dat hij er 2 had zien vliegen, inclusief prooi.
Hierdoor kreeg ik wel weer een idee waar te zoeken.
Vanmorgen had ik weer even tijd vrij om onderzoek te doen.
Op zondagmorgen is de Eindhovense binnenstad stil en verlaten en kun je er op je gemak rondneuzen.
Het duurde niet lang voor ik het bewuste pand had gevonden.
Het pand betreft het oude pand van de Technische dienst Eindhoven.
Het gebouw is, maar, 51 meter hoog. In totaal 9 verdiepingen en gebouwd in de periode 1971-1973.
Bijlage:
eindhoven3.JPG
eindhoven3.JPG [ 56.43 KiB | 19846 keer bekeken ]

Ik had geluk. Ik trof een valk op de punt van het dak en een duif op een tiental meters ernaast. Linker rode cirkel op foto hieronder.
Bijlage:
valkduif.JPG
valkduif.JPG [ 37.29 KiB | 19834 keer bekeken ]

Al snel zie ik de valk onder een richel verdwijnen. Ik hoor 2 valken roepen tegen elkaar. Spoedig ontwaar ik een kast/kist onder de rand.
Op de foto het middelste rode cirkeltje.

De rechtse cirkel is een uitkijkpositie voor de valk. zie plaatje hieronder.

Zometeen meer plaatjes over de nestkast.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2011, 04:28 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
In het middelste rondje, van de bovenste foto, bevind zich de nestkast. Ik kan niet ontwaren of dit een nestkast is dan wel een deel van de brandtrap.
Op de onderstaande foto een detail van de kast met valk.
Bijlage:
eindhovenfront.JPG
eindhovenfront.JPG [ 52.14 KiB | 19835 keer bekeken ]

En wat dan weer grappig is, is dat er een paar verdiepingen lager een duif zit te broeden.
Oftewel: de valken hoeven niet ver van huis om te gaan snacken.
Vraag me nog even niet om welke valken het gaat. Vraag me ook niet of het dezelfde zijn als vorig jaar. Mijn volgende bezoeken zullen gericht zijn op ringnummeridentificatie.
Hieronder nog een plaatje van een valk die, in het vorige bericht, rechtsboven in het rode cirkeltje zat.
Bijlage:
valkhoek.JPG
valkhoek.JPG [ 24.57 KiB | 19835 keer bekeken ]


Vraag me ook niet waarom de valken deze lokatie gekozen hebben. Het pand staat momenteel leeg. het kan dan zomaar zijn dat het een stuk rustiger wonen is dan de vensterbanken van de Vestedatoren.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2011, 09:45 
Offline

Geregistreerd: vr 26 jun 2009, 08:46
Berichten: 95
Woonplaats: Eindhoven
Dat is dicht bij mij in de buurt 5 min als het wat word probeer ik vast eens te gaan kijken. Mooie foto's

_________________
Je vergeet wat je,je wilt, herrinneren.
Maar onthoud wat je wilt vergeten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2011, 18:16 
Leuk verslag, hou ons op de hoogte..Lijkt wel redelijk jonge valk als ik naar de tekening van de borst kijk of zie ik dat fout?


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011, 10:25 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Zitten ze er nog ?
Afgelopen zondag ben ik er voor het laatst geweest. Het is al enkele weken oorverdovend rustig rondom deze kast. Als er 1 zit te broeden en de ander zit uit beeld, valt er ook weinig te zien. OOk op waarneming. nl wordt geen melding gemaakt van Valken in Eindhoven. Het bijzondere is dat, tijdens de broedperiode, er altijd 1 valk gesignaleerd wordt. In de baltsperiode meestal 2.
De duif die er zit te broeden zit er wel nog steeds.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011, 11:04 
Offline

Geregistreerd: vr 26 jun 2009, 08:46
Berichten: 95
Woonplaats: Eindhoven
kom er regelmatig langs maar heb zelf nog geen valk gezien maar je kunt op dat punt ook niet langszamer gaan rijden maar wie weet. :!:

_________________
Je vergeet wat je,je wilt, herrinneren.
Maar onthoud wat je wilt vergeten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011, 15:26 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
YES,YES,YES,YES,YES.....
De aanhouder wint het meestal.... Zo ook in dit geval. Ik zat van de week weer eens op het spottersveld met de daar aanwezigen te discussieren. Een van de aanwezigen was de man van Freebird.nl. Vanuit zijn werkplek kon hij af en toe een valk zien vliegen. De weg naartoe of waarvandaan kon hij niet duiden. Via waarneming.nl kwam ik erachter dat er een valk Het Bokt in Eindhoven als jachtgebied gebruikte.

Voor ik naar mijn werk vertrok eerst toch maar weer eens een rondje nestkasten.
In Eindhoven trof ik een lege kast met veel poepsporen op het raam. Veel meer dan bij vorige bezoeken. Er vlakbij zat een duif te broeden. Voor mij een teken dat de valken weg waren.
Bijlage:
eindhoven5.JPG
eindhoven5.JPG [ 45.08 KiB | 19716 keer bekeken ]

Met de zintuigen op scherp hoorde ik een waarschuwingsroep van een slechtvalk.. Ik twijfelde aan mijn waarneming.. Het zal toch niet. ? Na enkele minuten zie ik een silhouet van een valk voorbijvliegen. Ik herken de nerveuze vleugelslag. Wel een korte slag maar niet zo flapperig als bij een juveniel.
De valk blijft voor het gebouw doorvliegen en keert voor een nieuw rondje. Ik hoor een kreet vanaf het dak. Met de kijker zie ik een klein puntje boven het dak uitsteken.
De valk reageert op de roep en landt naast het puntje...
Om een lang verhaal niet te lang te maken: er zat dus een jonge valk op het dak. Aan zijn postuur en gedrag te zien was dit een verse takkeling.
Enkele seconden ruwe beeldenvan het nest en jong: http://youtu.be/gPyDQ2_7d5Y
We hebben dus weer een nieuw succesvol nest in deze regio.
Bijlage:
eindhoven6.JPG
eindhoven6.JPG [ 31.19 KiB | 19716 keer bekeken ]

Een uitdagende taak voor de Eindhovense dames om hier hun eigen topic van te maken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: zo 26 jun 2011, 17:22 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Eindhoven zakte weg in het rijtje. Het item maar weer eens even naar voren gehaald.
'Ze' zitten er nog steeds. Ze klinkt dan als meervoud, maar ik heb er maar 1 op een prentje.
Het is dat de zon doorbrak anders had ik hem niet eens gezien vanuit mijn positie.
Bijlage:
td4.JPG
td4.JPG [ 34.17 KiB | 19686 keer bekeken ]


Ik heb laatst nog wat extra info over dit nest gekregen en het is een nestje van 2 stuks geweest. Ze zijn geringd en wel....
Bijlage:
td3.JPG
td3.JPG [ 35 KiB | 19686 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2011
BerichtGeplaatst: zo 26 jun 2011, 21:23 
Offline

Geregistreerd: ma 29 jun 2009, 21:06
Berichten: 1101
Wordt eentonig maar: Mooie foto's !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2011, 15:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 12:33
Berichten: 77
Woonplaats: Goudswaard
Ik las net op internet dat ze zijn gaan nestelen in een glazenwassersbak en dat die een beetje aangepast is aan de slechtvalken dmv een uitvliegrooster :D

_________________
Groetjes Anca


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling