www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 12:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011, 21:04 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ik had er voor dit jaar een beetje een hard hoofd in of de toren in Mierlo weer bezet zou gaan worden. Er was nog geen valk gespot die een 'claim' had gelegd. De winter door was er, onregelmatig, een valk waar te nemen geweest. Sinds 1 feb. is er op frequentere basis wat te zien, en te horen, geweest. Het gerucht ging dat er weer twee valken zouden zijn en dat er al 1 de kast aan het inspecteren was.
Vanmorgen is het me gelukt om ze beide (tegelijkertijd) waar te nemen. Helaas kan ik niets zeggen over hun herkomst en/of deze dezelfde zijn als afgelopen jaar.
Een valk knipte ik toen hij op de drempel van de kast zat. De andere trof ik in het ijzerwerk. De geluiden die klonken duiden op balstgedrag.
Zover ik geinformeerd ben komt er dit jaar geen camera in de kast.
Ik zal beide de komende tijd blijven volgen.


Bijlagen:
mierlo2.JPG
mierlo2.JPG [ 57.53 KiB | 19684 keer bekeken ]
mierlo1.JPG
mierlo1.JPG [ 28.98 KiB | 19684 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2011, 09:07 
Offline

Geregistreerd: ma 29 jun 2009, 21:06
Berichten: 1101
Leuk om weer valken te spotten daar. Hopelijk een vruchtbaar koppel :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: zo 13 maart 2011, 09:56 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Op zondagmorgen maak ik vaak een rondje langs diverse slechtvalkplekken. Sinds vorig jaar zit Mierlo ook in de route. Voor dit jaar had ik er een hard hoofd in. Ze zijn er wel, ze zijn er niet of er is er maar eentje. Van de week hoorde ik van mensen die er in de buurt wonen dar er een prooioverdracht had plaatsgevonden. Dat gegeven bracht weer hoop.
Vanmorgen viel ik met mijn neus in de boter. Toen ik er arriveerde zat er maar 1 in het hekwerk. Al vrij snel werd mijn wachten beloond en hoorde ik de roep van nummer 2.
Al snel zag ik de vogel in het hekwerk zich horizontaal opstellen (landingsbaan klaarmaken) en kon de man haar rug op.
Het resultaat is op de foto te zien. Totaal heeft het geen 5 seconden geduurd.
Bijlage:
mierlo4.jpg
mierlo4.jpg [ 215.07 KiB | 19638 keer bekeken ]

Terugkijkend denk ik dat ik teveel beinvloed ben door het vroege legsel in Axel. Daardoor lijkt de rest van de legsels aan de late kant.
Nog even een toetje.
Ik vond nog een prentje van de binnenkant van de toren:
Bijlage:
tv mierlo1.jpg
tv mierlo1.jpg [ 70.5 KiB | 19625 keer bekeken ]

Hier een open structuur. De mortel heeft allemaal separate etages en kun je dus niet naar boven kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: zo 20 maart 2011, 23:37 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Zondagmorgen weer even een kijkje gaan nemen bij de toren. Aanvankelijk was er maar weer 1 valk waar te nemen op de hoek van de metalen structuur. Na een klein kwartiertje hoorde ik een tweede valk. Er volgde zelfs een paring. Even later zaten beiden in het metalen gedeelte.
Ik hoorde dat Martin Vorstenbosch morgen wil gaan kijken of er al eitjes zijn gelegd. Ik denk dat het te vroeg is daarvoor. Kan hij beter nog even wachten. Het lijkt er wel op dat er jongen gaan komen.


Bijlagen:
mierlo5.JPG
mierlo5.JPG [ 22.04 KiB | 19608 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: do 24 maart 2011, 15:09 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Zoals hiervoor al geschreven zou Martien Vorstenbosch het nest gaan inspecteren. dat heeft hij ondertussen gedaan, met het navolgende resultaat:
Bijlage:
mierlo6.JPG
mierlo6.JPG [ 44.75 KiB | 19600 keer bekeken ]

Yes, Mierlo heeft 3 eieren.
Ook Martien bleek wat verrast te zijn omdat er bijna nooit 2 valken gelijktijdig te zien zijn.

Herrie in de tent.
Neen geen nieuw kookprogramma, maar een storende 3e valk in Mierlo.
Het vrouwtje zat in het ijzerwerk en manlief heeft een derde dame de uitgang gewezen. Daarna dook hij de nestkast in.
Onduidelijk dus of er al gebroed wordt en/of er nog een vierde ei bij komt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: do 24 maart 2011, 15:54 
Offline

Geregistreerd: ma 29 jun 2009, 21:06
Berichten: 1101
3 Eitjes, dat is mooi. Nu maar hopen dat alles goed gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011, 04:52 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Het blijft, inderdaad, altijd de vraag of het wel goed zal gaan. Evenals de Mortel, heeft ook Mierlo last van indringers en passanten. De afgelopen 10 dagen leek het geheel in rustiger vaarwater te komen. Er was een stabiel beeld waar te nemen: 1 valk op de eieren en 1 valk in de toren. Helaas was het maandagmorgen weer even goed mis. In de ochtend was er weer sprake van een derde valk en hebben de eieren vrij lang onbebroed gelegen doordat beide valken zich met nummer drie bemoeiden. Voor nu is het nog onzeker hoe de situatie zich hersteld heeft. Als het even kan probeer ik vandaag helderheid te verschaffen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011, 16:45 
Offline

Geregistreerd: ma 29 jun 2009, 21:06
Berichten: 1101
Het wordt een beetje te druk met valken in een te klein gebied... Ik ben zeer benieuwd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011, 18:06 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Doet Mierlo nog wat ????

Een vraag die me vele malen gesteld wordt en werd en waar ik het antwoord schuldig moet blijven. Veertien dagen geleden heb ik daar nog een valk gezien en vrij recent op zaterdagmorgen, vroeg, ook nog eentje.
Bij al mijn bezoeken geen wisselingen, paringen of prooioverdrachten zoals we dat bij de andere kasten zien.
Ik had de hoop opgegeven tot voor enkele dagen geleden (03-05-2011) er weer 3 vlken gezien zijn. Eentje kwam uit de kast en 2 vlogen er rond de toren.
Zou het alsnog kunnen zijn dat er volop gebroed werd.

Martien Vorstenbosch heeft eind maart 3 eieren waargenomen. Tijdstip aanvang broeden blijft dus speculatief. Even rekenen zou kunnen betekenen dat ze nu onderhand uit het ei kunnen zijn en de activiteiten rond de toren weer wat toeneemt. Ik zal het de komende dagen weer eens van meer dichtbij (en langduriger) gaan observeren. Aangezien we al broedperiodes van 40 dagen hebben meegemaakt durf ik hier niets met stelligheid te beweren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2011
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011, 22:20 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Vanavond had ik even geluk. De wirwar van ijzerwerk ( en de zoninval) maken het soms zwaar om een vogel te ontdekken. Vanuit mijn eerste positie niets gezien en vanuit mijn tweede positie een valk bovenin ontdekt. Bij de kast bleef het rustig. De valk is om 20.15 op jacht gegaan.


Bijlagen:
toren mierlo5mei.jpg
toren mierlo5mei.jpg [ 62.03 KiB | 19537 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling