www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 19:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: do 11 jul 2013, 10:31 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Zuidelijke glazenmaker, gisteren bij het riviertje. Ook een eerste waarneming :-).


Volgens mij een plasrombout (die komt het meest overeen). En jawel, ook voor het eerst.




Een bruinrode heidelibel dame. Ik dacht eerst dat ze kleiner was dan in Nederland, maar een centimeter of 4 komt overeen met wat er bij ons vliegt. Ze lijken alleen groter als je ze van dichtbij fotografeert :-).


Deze zijn ook een stukje kleiner dan onze gewone oeverlibel, dit is een beekoeverlibel.


Ook hier zaten twee vuurlibellen. Deze M ging na heel veel rondvliegen vlak voor me op een stengeltje zitten.


Een paringswiel oranje breedscheenjuffers.. Ik heb er gisteren veel gezien, alweer een eerste waarneming :-).


Mannetje oranje breedscheenjuffer.


Tandem kanaaljuffers kwam ook even langs.


Er zitten daar enorm veel koperen beekjuffers. Ik zie meer mannetjes dan vrouwtjes, maar die zullen wel verderop zitten.


Die oranje breedscheenjuffers hebben dus heel blauwe ogen.. En deze M had wat gevangen.


Dit lijkt een grote tanglibel, maar het is de ondersoort van de kleine tanglibel die wat afwijkende kenmerken heeft (o.a. blauwe ogen i.p.v. groene, 2 gele tangen i.p.v. zwarte) en dus is het de Onychogomphus forcipatus unguiculatus. Ja ja.. je leert nog eens wat uit zo'n veldgids :mrgreen: .


En eens een koperen beekjuffer V.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2013, 19:58 
Offline

Geregistreerd: do 02 jul 2009, 13:21
Berichten: 130

Allemaal bijtjes op een grote bloem


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2013, 06:09 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Een paar dagen terug op 12 juli had ik nog een lange tocht bij de rivier van Valls dels Molins gemaakt.


Deze kwam me op een bospad hoog boven de rivier voorbij vliegen en na enige tijd zoeken zag ik hem zitten. Er liep een klein beekje over het pad heen. Hij is niet zo scherp, er was te weinig licht voor een duidelijkere foto, het was erg dichtbegroeid. En hij zat net te ver naar beneden, waar ik zonder kleerscheuren niet naartoe kon.


Deze kleine tanglibel V zat langs het bospad niet zo ver van de bronlibel af, een stukje verder naar boven maar nog altijd in de buurt van het stroompje dat over de heuvel liep.


Bij het poeltje waar ik de ijsvogel vlakbij had gezien, kwam ik deze plasrombout tegen.


Die vliegt daar dan steeds rond zodat je hem in allerlei posities op de foto krijgt :-).




Wat hier gebeurde, snap ik niet helemaal. Deze kanaaljuffer probeerde volgens mij eitje af te zetten, maar die waterbeestjes (een soort schrijvertjes?) kwamen steeds aan haar en haar achterlijf..


Echt relaxt kan dat niet geweest zijn voor haar.. Misschien eten die beestjes graag eitjes?


Er zat ook nog een paringswiel kanaaljuffers.. Daar komen eitjes van :-).


Ik zag opeens dat er heel veel libellenlarvenhuidjes in de plant zaten. Op een stengel zaten er vier. 2 juffers, een kleine libel en weer een juffer. Thuis ga ik wel kijken of ik nog kan bepalen welke, ik heb de huidjes meegenomen. Hoe langer ik keek, hoe meer ik er zag zitten. Waar ik zonder natte voeten bij kon, heb ik ze van de stengels gehaald.


Er zaten er ook nog een paar op te drogen bij hun huidje (of zo leek het althans). Dit is een vrouwtje (te zien aan het legapparaat achteraan), maar welke pantserjuffer het is, ben ik nog niet zeker van. Dat zoeken we thuis wel op.


Nog eentje, een mannetje, 10 cm verderop.


Het was behoorlijk druk daar bij dat poeltje. Een tandem oranje breedscheenjuffers was eitjes aan het afzetten.


In het riviertje dat in de poel uitkomt, was een grote keizerlibel V bezig met haar eiafzet. Een paringswiel kanaaljuffers hangt aan een stengel. Deze keizerlibel landde op een blaadje en dreef erop weg terwijl ze eitjes afzette, nogal komisch om te zien.


Even later vloog ze weg en ging op een ander plekje in de oevervegetatie verder met eitjes leggen.


En de vuurlibel zat er ook weer. Zo rood..


Iets verderop gelopen, kwam ik een paringswiel beekoeverlibellen tegen.


Ze gingen steeds op een ander plekje zitten.


Hierna was ik ze kwijt, maar ik zag opeens een beekoeverlibel M alleen vliegen, dus misschien was het proces van het paren al klaar.


En deze tandem koperen beekjuffers vormden voor mijn neus een paringswiel. Het aanhaken van het vrouwtje aan het mannetje was helaas niet super scherp geschoten.


De grote keizerlibel M was eindelijk klaar met vliegen en ging mooi binnen mijn bereik zitten.


Prachtig toch..


Ook in dit poeltje huidjes aangetroffen, toen ik in het water ging (beetje eng, je weet niet waar je in komt te staan..), zag ik er steeds meer. Dit is van een grote libel. Thuis probeer ik te achterhalen welke.


Ik heb verschillende keren 2 van deze kleine huidjes boven elkaar zien zitten. Kennelijk is het prettig om je aan een ander huidje vast te houden als je uitsluipt. Dit is van een kleinere libel. Door mijn onervarenheid met huidjes losmaken en vervoeren is er wel het een en ander gesneuveld, helaas. ik ben benieuwd van welke libelle dit is, want deze heb ik meer dan 20 gevonden.

Er zaten in deze poel ook nog een beekoeverlibel, een vuurjuffer, een vrouw koperen beekjuffer, een tandem eiafzettende vuurjuffers en een tandem eiafzettende oranje breedscheenjuffers en nog een M oranje breedscheenjuffer. Druk poeltje ;-).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2013, 07:31 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Hier kun je goed het karmijnrode achterlijf van de koperen beekjuffer M zien.


Weer een zuidelijke variant M van de kleine tanglibel.


Het bijt elkaar in ieder geval niet (altijd). Een koperen beekjuffer V en een vuurlibel M vlakbij elkaar. Ik heb opvallend veel vrouwtjes koperen beekjuffer gezien, veel meer dan de keer daarvoor.


De grootte van de sprinkhanen hier is ontzagwekkend.. Ze springen soms voor je neus weg, dat is schrikken. 10-15 cm halen ze makkelijk. Als referentie: de rietstengel is ongeveer een halve centimeter dik. Er zitten natuurlijk ook kleintjes.


Een kleine tanglibel M (zuidelijke variant) M iets verder van het water.


Kom ik bij de bebouwing en zie ik een klein niet al te schoon poeltje naast de weg.. Wat denk je.. Vindt deze vrouw grote keizerlibel het de perfecte plek voor haar eitjes :-). Leuk toetje.


Ik kon vrij dichtbij haar komen, prachtig gezicht.

Er zaten nog een lantaarntje, een beekoeverlibel en een vuurlibel, allemaal in dat poeltje van een paar vierkante meter..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2013, 20:32 
Offline

Geregistreerd: do 15 apr 2010, 11:38
Berichten: 418
WOW Pooh!!!! Wat een prachtige foto's!!!! Er zitten echt een stel supermooie plaatjes bij!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2013, 20:36 
Offline

Geregistreerd: do 15 apr 2010, 11:38
Berichten: 418
Mijn fotografie ligt een beetje op zijn gat eigenlijk. Maar mooi weer nu... tijd voor een plaatje :-)



Ik geloof dat het een Akkerhommel is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013, 05:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620


Ik weet niet welke sprinkhanen dit zijn

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013, 19:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620

Steenrode heidelibel

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 10:14 


Stekelsluipvlieg. 8-)


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Insecten - 2013
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2013, 20:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620

Bloedrode heide libel

Steenrode heidelibel een jonge M

?


Oeverlibel V

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling