www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 18:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012, 20:11 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Misschien makkelijk om hier een topic te starten, ik hoop meer tegen te komen en te kunnen melden binnenkort..

Zaterdag 3 maart ben ik samen met Lambert naar een plek in 's-Hertogenbosch gegaan waar 2 jaar terug een ijsvogel had gebroed. Ik heb hier vorig jaar een paar keer de ijsvogel gehoord en 1x voorbij zien flitsen. Hij is niet met een partner gezien afgelopen jaar begreep ik.

Met Jelle en Anke had ik hier op 19 november vorig jaar al een keer gelopen en Jelle had een oude gang ontdekt.

Jelle onderzoekt de gang met een zaklampje.Ik had geen laarzen bij me dus kon ik geen foto maken van het water richting oever. We hadden wel een ijsvogel gezien buitenom.

Toen het zo vroor in februari, lag de plas dicht en ben ik met mijn man gaan kijken en mogelijke plekjes gaan verkennen. Er was nog open water in de omgeving waar IJ geregeld gezien wordt. Dit is het stukje waar Jelle heeft staan gluren met zaklamp..


Er waren nog meer geschikte inhammen, en ik had al een begin gemaakt donderdag op een nieuwe stek die Jelle had aangegeven als mogelijk geschikt, samen met Ben, een bijzonder betrokken vrijwilliger aldaar. Ik had niet verwacht dat hij direct een schop zou pakken :-) Dit was een eerste poging. Foto van mijn telefoon.

Het was nog niet af, Jelle had nog wat tips over hoger maken, wortels weghalen en zorgen dat er ongeveer 15 cm water onder de wand stond, maar ja.. geen laarzen bij me dus ik wilde terug in het weekend. Dat kon, en Lambert bood spontaan aan om mee te gaan.

Maar naar nu blijkt, zal er op die tweede plek te veel kans op verstoring zijn. Vissers op minder dan 50 meter en een paal met een oog vlakbij de wand in wording, waar bootjes aan kunnen leggen. Volgens Ben wordt er ook geregeld aangemeerd. Paal (blad voor oog) en vissers aan de overkant.


Foto's van die mogelijke gang:



Ik heb er niet in kunnen kijken met zaklamp, niet goed in ieder geval.

Lambert had zijn eigen karretje met camera/telescoop en broedwandgereedschap bij zich. Hij ging meteen aan de slag bij het stukje dat toch rustiger gelegen is.

Dat valt nog best tegen, al die wortels.. En we stonden elkaar ook wat in de weg, Lambert gooide mij onder met zand :shock: en ver achteruit stappen ging ook niet, dus om de beurt. Lambert het leeuwendeel, ik een blaar :lol:.


Lambert gooide het zand van onder de wand een eind verder het water in, waar het dieper was, maar het spul bleef plakken aan de schop en hij kreeg het in zijn oog.. oeps.. Maar gelukkig kon hij er wel om lachen.


Dat lijkt er al aardig op! De kamperfoelie is in overleg blijven staan, omdat die daar wat zeldzaam werd. De grond onder de wand is door ons weggeschept en uitgediept door Lambert.


Gaten voorboren met een buis en hamer, het werkt wel. Ik mocht ook een stuk..


Een stok in het midden, voorgeboord met een kleinere buis, en nu is het aan de ijsvogels..


Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Poohberen.. Het is een paar meter van zijn favo-visplek, en een man die we zagen bij het parkeren zei dat IJ nog gezien is na de vorstperiode, dus nu nog even een partner vinden...

En hopelijk over een paar maanden dit soort taferelen, uitgevlogen juvies op de tak :-)


Laatst bijgewerkt door Pooh op zo 04 maart 2012, 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012, 20:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620
Super Pooh en Lambert,nu maar hopen op veel kleine ijsjes

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012, 20:49 
Offline

Geregistreerd: zo 31 jan 2010, 17:36
Berichten: 61
Lijkt mij een uitstekend wandje. Dat moet haast wel wat opleveren als er een paartje zit.
Mooi werk, Pooh!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012, 09:41 
Offline

Geregistreerd: ma 05 maart 2012, 09:52
Berichten: 5
Heel mooi gebiedje ! Mooi classic wandje ! hopekijk krijgt dit een mooi vervolg-story :-)
Veel succes Pooh!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 maart 2012, 12:45 
Geweldig beeldverslag en prima initiatief! Ga zeker een keer kijken, Pooh, houd me aanbevolen om iets met jou af te mogen spreken!


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2012, 19:10 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Dat lijkt me heel erg leuk :-) Vanavond weer even langs geweest daar, maar niets gehoord/gezien. Maar.. als er een ijsvogel op zoek is, dan is er een mogelijkheid. Geduld hebben, 't valt niet altijd mee ;-)

Ik had nog wat foto's van vorige week woensdag, toen ik een net in elkaar geknutseld ingenieus systeem mocht uitproberen: spiegel-aan-een-stok, kun je vanaf de kant mooi kijken zonder in het water te hoeven. Ik hou wel van dat soort geknutsel.. Uiteindelijk dacht ik niet dat er al activiteit was geweest.


De linker, wat lagere gang.. Lijkt onaangeraakt.


De gang die al wat ruwer was door wat wortels die ik eruit had getrokken.. Of zou IJ hier toch..


En nog een van de rechter gang. Nu maar weer afwachten..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012, 11:54 
Offline

Geregistreerd: zo 01 apr 2012, 11:48
Berichten: 1
Via het blad "de Heemtuin " 's-Hertogenbosch gelezen over de activiteiten voor de ijsvogel.
Heel erg leuk en graag zal ik indien nodig tijd willen investeren voor het beter laten leven van deze mooie vogel.
Via Ben v Bennekom ben ik bereikbaar.
Erg leuke foto's en mensen houdt alle een oogje op de heemtuin want dit is een parel in 's-Hertogenbosch. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2012, 19:14 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Vandaag was het weer open dag in de Eendenkooi in Den Bosch, waar ik vorig jaar november met Jelle en Anke was geweest vanwege de ijsvogelwand daar. Er was niet gebroed, maar er wordt wel af en toe een ijsvogel gezien door vrijwilligers. Afgelopen maandagochtend rond half 11 nog, toen ze koffiepauze hadden.

Op het einde, toen de vrijwilligers al aan het opruimen waren en de meeste bezoekers al vertrokken, stond ik nog een paar libellen te fotograferen. Opeens hoorde ik een heel erg bekend roepje.. Meteen verdacht ik een paar meerkoeten van een imitatie, maar hoe was het mogelijk, een ijsvogel zat hemelsbreed een meter of 50 van mij af op een van de speciaal voor ijsvogels gemaakte stokken..


Jaaaa, eindelijk.. En nog een HOEN als bonus (MAARTEN! HOEN!) :mrgreen: .


Een juvie, grijze pootjes, doffe borst. Toch ergens een nest in de buurt geweest dus, maar waar..


Wapperende hoen op de voorgrond, die zich eens lekker ging poetsen.


Hoen aan de poets.


Prachtig vogeltje, jammer dat hij zo ver weg zat.


Juvie met vis. Bewogen omdat hij stevig aan het meppen was en ik van opwinding de camera ook wel niet helemaal stil hield :lol:.


Juvie met vis en hoentje op de voorgrond.


En net toen ik mijn kansen aan het berekenen was of ik toch niet een omtrekkende beweging zou maken om te proberen dichterbij te komen.. was dit mooie gevalletje opeens vertrokken in een van de vangarmen. Even later bij het afscheid nemen en naar de poort lopen, hoorde ik nog druk ijsvogelgeroep, maar ik heb niks meer gezien buiten de eendenkooi, helaas.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012, 18:45 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Vandaag wederom bij de Noorderplas gelopen, op zoek naar libellen en dergelijke. Ik dacht al dat ik wat hoorde, ben naar de buitensloot om de eendenkooi gelopen, maar kon niks vinden.. Verder kijken naar libellen dan maar weer.. En opeens, weer die opgewonden roepjes zoals je dat vaak bij de broedwand hoort :-). Ik liep naar de sloot en zag iets wegflitsen en een stukje verderop in de boom landen.. Eh.. Knip.. knip.. maar het is daar extreem donker en op uiterste stand heeft de lens echt meer licht nodig, geen statief en ik zat ook niet echt stevig, ik moest om een takje heen fotograferen. Maar goed, ik heb bewijs..


Ik had op de plek gericht waar ik hem heen had zien vliegen..


Hij zat dus verder naar links dan ik dacht, en er zat een tak tussen.


Nog een poging, maar het is daar te donker en het was al half 6, dus weinig zon.


Na deze was ik hem even kwijt, toen ik toch nog wat met instellingen aan het proberen was..


Ik stond op, hij vloog langs me heen aan de andere kant de boom in, ook daar zat hij verder naar links dan ik dacht. Toen ging hij naar een boom aan de plas, waar ik hem terug in zag vliegen toen ik me uit het groen had geworsteld. Hij had mij kennelijk ook door, want hij ging er als een speer vandoor, op amper 10 meter van mij af over het water scherend, de bocht om en uit het zicht ergens bij de rietkraag. Ik heb hem nog 2x even gehoord, maar niet meer gezien. Maar dat komt vast nog..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 aug 2013, 21:06 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Het lijkt wel of er alleen maar wazige ijsvogels in Den Bosch zitten :mrgreen:. Of ze zijn me gewoon steeds te snel af..

Gisteren toen ik net de brug over de Moerputten opstapte, hoorde ik een enorm kabaal, een plons en nog meer geroep.. Ik stond stokstijf stil, een ijsvogel.. Maar waar zat ie.


Met de verrekijker kon ik hem vinden en ik maakte een foto.


Natuurlijk vloog hij meteen verder en dan weet mijn camera nooit waar ik scherp wil stellen. Maar.. ik had hem :-)


Hier vliegt hij een boom in met meer beschermende takken en was ik hem kwijt. En dat allemaal in een paar tellen.

O ja. Er is overigens deze week een ijsvogel gezien in de buurt van de broedwand die Lambert en ik hebben aangelegd in het Heempark.

Hopelijk wordt dat ook vervolgd..


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling