www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 13:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 17:48 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Gisteren was het zo ver, samen met Jelle Harder (webloghouder ijsvogel Beleef de Lente) en Anke ging ik op pad.

Eerst naar de eendenkooi, die verscholen ligt in een park met een mooie plas erbij. Daar liepen we heen.


Het begon al meteen goed met een paar jonge zwanen. Die dachten dat we brood bij ons hadden..


Beetje ochtendnevel, maar prima weer.


Prachtig uitzicht.


Hier zijn we in de eendenkooi, deze vangarm (achteraan) is al gerestaureerd. De eendenkooi is niet in werking maar wordt hersteld in de oude glorie. Alles gaat met de hand of handgereedschap, er wordt geen stroom gebruikt.


Zelfgemaakt insectenhotel.


Anke vond een stuk raat, Jelle laat die even zien.


De ijsvogelwand in de ochtendzon.


Stukje verderop wordt de fundering van het kooikershuisje door vrijwilligers uitgegraven en dit zal worden herbouwd.


Ook hier een winterkoning bij de wand. Goed zoeken :-) Jelle heeft advies gegeven en ik merkte dat hier heel aandachtig naar geluisterd werd door de meneer van de werkgroep waar ik contact mee had gehad. We zijn benieuwd!


De wand van verderop in de vangarm gezien.


Nog een blik op de plas, naast die schermen is een kijkhut. Een deel van de stokken in het water is voor de ijsvogel, een deel wordt in de lente gebruikt om broedkorven op te zetten.


't Is daar prachtig.


Weer buiten de eendenkooi. Een tweetal zwanen zij aan zij. Anke had deze eerder mooi op de plaat toen ze in volle vlucht de landing in hadden gezet.. Prachtig..


Kuifeendjes.. Ik vind ze zo leuk!


Eentje dook..


De andere zwommen verder en daar komt nummer 3 boven :-)


Toen gingen we naar het Bossche Broek.


Een fuut in winterkleed zwom dichtbij.


Daarachter net voorbij de bocht is het heempark.


Een roodborstje vond ons wel interessant. Hier schudt ie zichzelf net even uit.


Er vloog een groene specht over een veld buiten het heempark en die ging scharrelen. Anke kon dichterbij, misschien plaatst ze die nog.

Buiten het heempark zagen we een ijsvogel vliegen, helaas geen foto omdat er net twee fietsers op leeftijd langs moesten. Eerst de ene kant op en toen de andere kant, en IJ was nog wel in de boom gaan zitten, maar ondertussen gevlogen.. Jammer jammer, maar we hebben er een gezien.


Jelle op onderzoek. Hier bleek een oud nest te zitten. Ik ga praten over stukjes afsteken, zodat de oevers weer aantrekkelijk zijn.


Een groep staartmeesjes zat in een boom vlakbij ons.


Erg leuke vogeltjes.


Koolmezen zaten er ook genoeg. De pimpelmees was net gevlogen.


Tja toen had ik specht redelijk in beeld, maar kwam Anke net ervoor staan :lol:. Het werd opeens erg wazig, tja dat heb je soms.


Jelle hoorde wat zingen, het bleek een putter te zijn (thuis pas kunnen zien, hij zat zo verscholen..).


Weer buiten het heempark nog een rondje om een mooi watertje, waar we op de oever deze puinhoop aan omgewaaide bomen aantroffen. De juni-storm was hier niet ongemerkt voorbij gegaan.. Ook in het heempark waren toen ongeveer 20 bomen omgewaaid.


De ijsvogels hadden zich hier nog niet aan gewaagd, logisch, de plek is veel te open.


Jelle had zijn verrekijker bij en waarschuwde dat er wintertalingen zaten. Maar die vlogen helaas weg..


Om het stroompje heengelopen kwamen we ze weer tegen. Anke heeft een mooie close-up van een van de mannetjes.


Ook nu gaan ze weer op de vleugels..


Dit is een brug vlakbij de door de gemeente 's-Hertogenbosch aangelegde broedwand, die ik graag aan Jelle wilde laten zien. De lichtval was bijzonder door de zon.


Na de brug zie je dit. Links ligt het eilandje dat is bedoeld voor ijsvogels.


Het is in het voorjaar onder water gekomen (meer dan een halve meter boven het hoogste punt) en wat ingezakt.


Wat een probleem kan zijn, is dat er zoveel hout is, dat er niet te graven is. Ook de boten varen langs en je kunt er recht tegenover op de kant gaan staan kijken. Het is niet waarschijnlijk dat er hier een ijsvogel gaat broeden. Donderdag zat er een winterkoning minutenlang op een paaltje, net als bij de broedwand.


Hoewel er in het zanderige stuk wel wat gaten zaten.


Ook hier een fuut in winterkleed.


Helaas ontbrak de tijd om met het pontje naar de overkant te gaan, het Bossche Broek in. Maar dat doen we vast nog wel een keer.


Anke moest verder dus die bracht Jelle en mij terug naar mijn huis. Daar hebben we de fiets gepakt en nog een stukje in het noorden van de stad onderzocht, waar ook een ijsvogelmelding was geweest. Een mooie plas voor IJ om eten te zoeken. Of het ook geschikt is als broedplek, is niet zo zeker.


Een kraai en een buizerd vlogen in een boom. De kraai wilde de buizerd weg hebben, zo te zien.


Kijk ze naar elkaar loeren.


Surrealistische foto's van kuifeendjes in het schuim dat wegdrijft na een sluis.


Groepje zwom samen met meerkoeten rond.


Jelle staat op de dijk te turen of er ergens een blauw ruggetje of oranje buikje valt te zien. Helaas niet, maar ik ga hier zeker vaker kijken..

Bij de eerste brug na de parkeerplaats bij het Bossche Broek hoorden we nog een waterral, d.w.z., Jelle herkende wat het was. Die hebben we niet gezien.

Ook heeft hij 2x een dodaars gezien, de kleinste soort fuut, maar die zat zo ver weg dat de foto's niets herkenbaars op hebben geleverd.

Een erg leuke dag en ik hoop dit vaker te doen!


Laatst bijgewerkt door Pooh op zo 20 nov 2011, 20:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 18:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 22:44
Berichten: 952
Mooi verslag en foto's Pooh.
Een top dag dus :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 19:34 
Offline

Geregistreerd: do 15 apr 2010, 11:38
Berichten: 418
Ja, het was een heel erg leuke dag gisteren!
Geweldig genoten van al het moois dat we tegenkwamen! En ook van het deskundige commentaar van Jelle.
Weer een boel geleerd.
Jammer was het ja... dat ons IJsvogel fotomaakmoment zo bruut verstoord werd door die haastige, luidruchtige fieters. Maar het was super om IJ op zo'n kort afstand voorbij te zien vliegen (echt maar een paar meter) En dan eventjes vlak voor ons in de struik te zien zitten.

Heel erg mooi verslag heb je ervan gemaakt Pooh!! Ik heb er helemaal niets aan toe te voegen. Daarom plaats ik hier nu alleen de foto's die ik gisteren maakte.


Deze twee zwanen hadden de landing ingezet... alleen bevond Meerkoetje zich op de landingsbaan... en moest maken dat ie wegkwam!!


Meerkoet lijkt beteuterd te kijken, naar dat wat net nog zíjn plekkie was.


Andere Meerkoet...


Dezelfde zwanen... nu een eindje verderop.


Roodborstje op de uitkijk.


Die staartmeesjes zijn lastig op de foto te krijgen, deze bleef héél even zitten.


Ze zijn zo schuw... en deze Groene Specht zat op een behoorlijke afstand. Maar dankzij mijn flinke lens toch nog redelijk op de foto.
Ik was er wel heel blij mee... zo vaak krijg je de kans niet.


Voor mij een nieuw soort, maar dankzij Jelle geleerd dat dit een Wintertaling M is. Heel leuk en mooi, maar ook heel schuw.

Als laatste twee foto's van een fuut die vlak bij de door de Gemeente aangelegde (mislukte) IJsvogelwand zwom...





Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 19:42 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Die zwanen van jou.. Dat was echt een mooi moment, goed dat Jelle je waarschuwde dat ze eraan kwamen :-).

Mooie close-ups heb je. De laatste futenfoto is van de eerste fuut die je bij de brug bij het Bossche Broek zag, de eerste foto is inderdaad die bij de mislukte wand.

Ik ben helemaal niet jaloers op jouw specht of zo :shock: .


Hier ben je hem aan het 'vangen' :-). En nee, je ziet hem zo niet eens zitten zonder in te zoomen.

Doen we nog een keertje over?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 22:44 
Offline

Geregistreerd: ma 01 feb 2010, 14:20
Berichten: 88
Sjonge jonge jonge, wat een foto's...
Prijs van de dag gaat naar de nét niet gemolde koet..
Die foto van Jelle in tegenlicht is ook bijzonder.

Maar die foto's van Anke, dat moet pure mazzel geweest zijn.
Dat heeft natuurlijk niets te maken met weten, waar je mee bezig bent.
Ding gaat af als ze over een wortel struikelt, en dan staat er weer de een of andere sijs op.

Nee... eerst tot je nek in de drek, en dan het liefst nog ergens aan ontsnapt zijn.
Of een verhaal met de littekens erbij.
Of hoeveel bekeuringen je hebt moeten riskeren om de foto te kunnen maken.

Jammer dat er geen foto's van de meisjes zelf bij zijn.. :geek:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 22:49 
Offline

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 22:55
Berichten: 222
Woonplaats: Helmond
Een erg mooi en duidelijk verslag van jullie Pooh en Anke.

Ook heel mooie foto's.

Het tekent ook jullie enthousiasme en grote inzet voor de ijsvogels.
Mooi,dat Jelle met jullie de situatie ter plaatse mee heeft bekeken.
Het zal erg leerzaam zijn geweest.

En op zulke dag zie je samen ook veel andere mooie vogels in de natuur.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011, 10:18 
Hoi Anke en Pooh, leuk dat jullie een fijne dag hadden! een leuk verslag met mooie foto's maken het af!

gr Louis


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011, 10:45 
Offline

Geregistreerd: za 11 jul 2009, 14:22
Berichten: 110
Tja wat moet je daarvan zeggen adembenemend mooie plaatjes,en dat hier in de buurt.Kan je zien hoe mooi Brabant is en dan speciaal den Bosch :) ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bossche IJ-xpeditie
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012, 10:37 
Offline

Geregistreerd: ma 24 dec 2012, 10:34
Berichten: 1
Nice Post...Thanks for the info

_________________
IT Certification has no match in quality and standard. It has simply superb web source for your assistance in NET admission test.For more information visit Amazon site and also see on wikipedia and more detail visit this page facebook Good Luck.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling