www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 12:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011, 08:25 
Offline

Geregistreerd: do 04 maart 2010, 10:54
Berichten: 24
Ik zag vandaag je verhaal en de foto's v.d.V. prachtig!!! Hij had het niet beter kunnen treffen!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2011, 20:20 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ze zijn er wel...ze zijn er niet. Je ziet ze wel, je ziet ze niet.
Het blijft een beetje een gok, met deze valken. Op zo'n industrieterrein, met veel zware industrie en hoogbouw, kun je ze snel uit het oog verliezen.
Gelukkig leven de meeste dieren volgens gewoontepatronen en zijn daardoor redelijk voorspelbaar. Niet dus.
Niet deze valken. Ze zijn gespot op de naastgelegen asfaltfabriek en in de, wat verder weg gelegen, gsm mast.
Maar soms zitten ze ook gewoon in hetzicht en 'bezetten' de hoeken.

Bijlage:
helmond44.JPG
helmond44.JPG [ 39.39 KiB | 13638 keer bekeken ]

Bijlage:
helmond43.JPG
helmond43.JPG [ 21.63 KiB | 13638 keer bekeken ]


De afgelopen week zijn er vaak een vijftal gesignaleerd. Dit betekend dat de familie nog compleet is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011, 20:26 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Vakantie en een computercrash belemmerden mijn berichtgeving rondom deze valkenkast. De praatjes komen nu, de plaatjes komen later... :roll:
Afgelopen weken zijn de jongen steed meer uit beeld geraakt. De ouders tref ik nog wel regelmatig rondom de nestkast. Ook zit er vaak een valk in de, nabijgelegen, gsm-mast.
Vanaf het dak van de fabriek en de gsm-mast wordt het territorium in de gaten gehouden en afgeschermd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2011, 11:01 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Zaterdagmorgen in alle vroegte.
Groot was mijn vreugde dat ik allebei de ouders thuis trof.
Een adult was al met het ochtendtoilet bezig en de andere zat in de kastopening te dutten.
Van de juvies geen spoor.
Bijlage:
helmond1.JPG
helmond1.JPG [ 64.54 KiB | 13580 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 11:29 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Zo lukt er niets en zo lukt alles. Een typisch gebeuren rondom de slechtvalken. Zo ga je 3 keer kijken en ervaar je een vergeefse missie, en zo tref je ze weer allebei thuis.
Op weg naar de Mortel, vanochtend vroeg, besloot ik toch nog even mijn geluk te beproeven. In dit geval was het een 'de aanhouder wint' situatie.
Eerst zie ik een valk op de hoek van het bedrijfspand. Deze loopt voorzichtig over de rand naar de nestkast om zich onderin te settelen.
Bijlage:
helmond2.JPG
helmond2.JPG [ 75.47 KiB | 13555 keer bekeken ]


Aan het formaat te zien zit pa op het dak en het, grotere , vrouwtje eronder. Van de juvies geen spoor.
Bijlage:
helmond1.JPG
helmond1.JPG [ 60.72 KiB | 13555 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 11:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 22:44
Berichten: 952
Mooi vd V
Echt een "gelukje" vanmorgen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 15:11 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Nou Pia, vandaag was meer dan een gelukje. Vandaag was 2x een gelukje.

Ik bivakkeer meestentijds in het centrum van Helmond. Zo'n beetje in de buurt van het Centraal station.
Toen ik gisteravond de voordeur uitstapte dacht ik een slechtvalk te horen. Vooringenomen als ik ben, ik hoor die vogels overal, heb ik daar geen aandacht aan besteed. Vanmiddag liet ik even iemand uit en hoorde ik weer enthousiast 'echupp' in de lucht. Je kan me 1 keer foppen (soms ook 2 keer) maar dan moet het stoppen. Snel loop ik het stationsplein op om vrij zicht te krijgen. Waarempel, 2 valken cirkelen boven mijn hoofd.
In eerste instantie verbaasd maar aan de andere kant zit ik, hemelsbreed , nog geen kilometer van de Boerenbond. Vanmorgen heb ik de adulten nog gezien.
Welke deze zijn kan ik zo snel niet zien.
Al cirkelend zetten ze koers richting Bakel/Aarle-rixtel.
Even later kom ik bij mij achter op de plaats en hoor weer een valk roepen.
Maak me gek. Ik heb ze net nog zien verdwijnen aan geender einde.
Mijn verrekijker en fototoestel zouden zekerheid kunnen brengen.
Ik spoed mij naar mijn plat dak voor een beter zicht.
Ik zie eksters en kraaien op de dakrandvan het voormalige Belastingkantoor (aan de Penningstraat)zitten.
Bijlage:
belasting1.JPG
belasting1.JPG [ 81.1 KiB | 13545 keer bekeken ]

Bijlage:
belastingkantoor3.JPG
belastingkantoor3.JPG [ 62.8 KiB | 13545 keer bekeken ]

Het gegak komt toch echt van die kant. Nadere bestudering leert me dat er ook een vogel op de rand zit die op een valk lijkt. Waarschijnlijk zelfs met een prooi. En daar hebben deze aaseters natuurlijk ook wel zin in.
Ik schiet een paar plaatjes en zoom er op in. Groot is mijn verbazing.
Bijlage:
belastingkantoor2.JPG
belastingkantoor2.JPG [ 86.13 KiB | 13545 keer bekeken ]

Snel pak ik een statief zodat ik optimaal en maximaal kan inzoomen. Ik probeer op goed geluk te filmen.
Terwijl de film draait haal ik mijn scope tevoorschijn. Het is inderdaad een slechtvalk die lastig wordt gevallen door kraaien en eksters..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 16:12 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Helaas blijven de vogels niet stilzitten. Als ze van de rand in de bak springen ben ik ze kwijt. Uit het zicht.
Maar aan het begin van mijn verhaaltje schreef ik al dat ik vandaag geluk had.
De beelden van het filmpje zijn boven verwachting.
Bijlage:
belsting2.JPG
belsting2.JPG [ 19.96 KiB | 13540 keer bekeken ]


Dat wat ik niet goed kon zien, zag de kamera.
Het is maar ruim anderhalve minuut, maar ze zijn de moeite waard.

hier komt filmpje.
http://youtu.be/ddpD0BYj8c4


Laatst bijgewerkt door vdVelden op za 24 sep 2011, 23:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 22:44
Berichten: 952
vd V
Echt geluk vandaag, het was ook mooi weer natuurlijk, maar dan nog.
En zo vanaf je plat dak, dus eigenlijk helpen Kraaien en Eksters de plek te verraden waar ze evt. zouden kunnen zitten.
Tenminste als de SV prooi hebben dan.
Kom later nog even filmpje kijken.

( vlg pagina een bericht uit groningen )


Laatst bijgewerkt door Pia op za 24 sep 2011, 18:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 18:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 22:44
Berichten: 952
Hier in Groningen, langs de snelweg zag ik laatst een SV op een lantaarnpaal, kon helaas niet stoppen voor een foto.
Eerder half Augustus ook al 2x gezien.

Heb de melding op Avifauna Groningen gezet, met de vraag of meerdere mensen een SV hadden gezien de laatste maanden.
Want tussen April en Aug. zat een " gat" wat waarneming betreft.

Deze antwoorden kreeg ik:
-- Er overwinteren in de provincie Groningen vele tientallen Slechtvalken. Deze vogels broeden hoofdzakelijk in landen rond de Oostzee (vooral in Scandinavië en in Finland) en ze verdwijnen in de loop van maart, april en mei. Vooral de hoog in het noorden broedende Slechtvalken zitten vaak wel tot begin mei in Groningen. Een deel van deze wintergasten komt in de loop van augustus weer terug naar Groningen.

Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij de Slechtvalken die jarenlang bij de Groene Toren zaten (en eerder op de A-toren in het centrum van de stad).
Tegelijkertijd broedt Slechtvalk in toenemende aantallen in Nederland en in het aangrenzende deel van Duitsland. Er zijn dus ook toenemende aantallen Slechtvalken die hier in de buurt zijn geboren. Voor zover mij bekend zitten deze 'locale' broedvogels 's winters ook vooral in Nederland. De kans is dus niet uitgesloten dat je een vogel hebt gezien die hier ergens in de buurt (=Nederland / aangrenzend deel van Duitsland) is geboren.

-- De rui vindt plaats tussen april en september, in de broedtijd.
Hoe noordelijker een vogel broedt, hoe later hij ruit (soms pas in juni).
Arctische vogels ruien nog tot in december.
Als je ’s winters hier een vogel ziet met een gat in zijn veren, is het een noordelijke broedvogel. Zie je een gaaf exemplaar vliegen, dan is het er een die hier broedt.
Misschien leuk om er op te gaan letten, wie weet kan worden ontdekt waar deze Slechtvalk vandaan komt. ( Citaat Grauwe Gors 2011/1 )

*Heb hem nog niet weer gezien, maar kom er niet elke dag langs.
Maar je zult begrijpen dat ik nu nóg meer om me heen kijk* :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling