www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu vr 19 apr 2024, 06:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 16:12 
Offline

Geregistreerd: do 15 apr 2010, 11:38
Berichten: 418
Natuurkanaal, uitstapje 31 augustus 2011

Plotseling, onverwacht was daar een uitnodiging van Lambert om eens te komen bekijken hoe alles, waarvan we vanachter de PC zo van genieten, er in het echt uitziet.
In eerste instantie zouden alleen Pooh en Debbie gaan, maar gelukkig vond Lambert het ook leuk als José en ik van de partij zouden zijn.
Wij waren natuurlijk dolgelukkig met deze uitgelezen kans!!

Afgesproken om 11.00 uur op het spottersveldje aan de voet van De Toren te zijn.
Pooh en ik mochten met Debbie meerijden (nogmaals dank Debbie!) en arriveerden als eersten.
Van veraf was de toren al te zien op weg ernaar toe... en ter plekke aangekomen was het heel speciaal, Dé Toren, waar zich zoveel afspeelt, in het echt te zien.



Op het bankje van het spottersveld zat een man, en stelde zich voor. Grote verrekijker op statief voor zijn neus. Koelbox met versnaperingen naast zich.
We kregen spontaan koffie aangeboden. Ook mochten we een kijkje door zijn verrekijker nemen... en konden we voor het eerst Pa bewonderen in levende lijve!!
Die zat op een lamp van de Toren. Prachtig!!



Pooh kon het niet laten en ging over de prikkeldraad een kijkje nemen bij de Snelle Loop, aan de andere kant van het weiland.
En niet voor niets want we hadden meteen al IJsje voorbij horen en zien komen. Debbie en ik vanaf een afstandje maar Pooh had daar al haar eerste IJsje, al was het een flitsIJ, te pakken :-)

De man attendeerde me op dit vogeltje, dat op het prikkeldraad langs het spottersveldje was gaan zitten...


Geelgors

Lambert en José arriveerden ook. Het was leuk om met iedereen kennis te maken!
Lambert heeft een omgebouwd karretje waar ie al zijn spullen mee vervoerd, erg handig! Spullen uit de auto op het karretje en camera werd opgesteld op spottersplaats. Door zijn camera (stond niet aan) konden we allemaal weer een blik op de toren met Pa werpen.
(nou was er eerder nog een valk, een vrouwtje. Maar daar ben ik de naam van kwijt. Geen bekende (voor mij...) )

Omdat Lambert gezien had dat aan de andere kant van de toren nog een valk zat, zijn we door het omringende bos omgelopen.
En ja hoor! Nog één op de lamp!


(ik weet helaas niet meer wie dit is)

Toen ging we op pad. Het werd een prachtige wandeling die begon langs de Snelle Loop, het gedeelte dat sinds een aantal jaren gemeanderd is. Prachtig gebied!!







Daarna kwamen we bij de Grotelse Heide aan. Nu kan het hele gebied zo wel heten maar ik vind dit er als heide uitzien :-)
De Grotelse Heide Cam is overigens draaibaar en zo is het hele gebied rond de toren te bekijken. (als ie weer gerepareerd is dan :-) )


Ineke (voorop) en José. Het was wel een heel gesjouw met die zware camera's. Maar die zouden we voor geen goud willen missen met al dat moois dat we tegen kwamen!!

Verder met de wandeling...
Kwamen we nog langs dit beekje, waar ook IJ-activiteit is geweest. Het beekje mondt uit in de Snelle Loop.



En weer richting Spottersplaats. Want traditiegetrouw (bij BDL bezoek) hadden Pooh en ik gezorgd voor Bossche Bollen... de énige echte!! (geen foto's, beetje erg veel slagroom en chocolade aan mijn vingers , hihi).
We waren ook wel blij even te kunnen zitten. Was een flinke wandeling geweest, en zoveel indrukken al...

Na eventjes zijn we bij de camplek gaan kijken.
Was ik toch mijn nagelschaartje vergeten :D
Was een grapje van Lambert... die vond dat wij daar wel even konden grasmaaien daar :-)

Het was wel ploeteren op de heenweg, door het hoge gras... maar dan héb je ook wat!
(De terugweg maar via de akker ernaast gedaan. Liep wat makkelijker :-) )

Dit gedeelte van de Loop is gewoon recht overigens...

En toen, wat we heel graag wilden zien!


De stok der Stokken! Het is dus écht een hele dunne stok, geen wonder dat Hoentjes er zo wiebelig op zijn :-)



De camera (in behuizing) waarmee al die mooie beelden tot ons komen. Voor de gelegenheid even afgedekt met de jas van Lambert.

Daarna naar Bakel gereden om wat te gaan drinken... en weer wat ruimte te maken voor nieuwe indrukken. De tocht ging vervolgens naar Helmond.

Eerst gingen we naar de Boerenbond. Daar is ook een Slechtvalk kast. Het gebouw is een beetje lager en daardoor SV iets beter te zien. Ook vliegt hij daar ook wat lager als ie zijn vleugels aan het strekken is en een duifje probeert te verschalken.
Opvallend was dat er heel veel wilde duiven gewoon vlakbij hem rondvliegen en zitten...


En Valk was 'gewoon' netjes thuis!!

Toen ging het richting Torenvalkkast, hier hadden we minder geluk. Geen TV te bekennen, maar natuurlijk leuk om de kast in het echt te kunnen zien!



Het rondje cams was nog niet klaar... richting Broedwand ging het toen!!
Met bijna gegarandeerd IJsjes aanwezigheid een topbezoek!!
(Lambert heeft gevraagd om vanwege de rust geen herkenbare omgevingsfoto's te laten zien... erg begrijpelijk!!)


Hier is de Broedwand! De plek is als aanwijzing voor de maaiers met twee paaltjes aangegeven. De wand is dus daar beneden.
Het water ervoor is nog nét te zien. Aan de overkant zijn de twee stokken in de kant gestoken. Als IJsje daarop zit komt ie zo mooi in beeld!!


Meteen toen we aankwamen lopen zat IJsje al op een stokje... een eindje van de BW vandaan, meer in onze richting. Daar heb ik geen duidelijke foto van... maar het komt goed!

Intussen kwam ik deze pad nog tegen... was opvallend. We zijn heel veel padden en kikkers tegengekomen onderweg!


bleef mooi poseren...

Een goed vogelaar heeft geduld, en speurt de omgeving af...


Lambert vooraan, dan José en Pooh

We hebben de krachten verdeeld. Omdat José en Debbie IJ een eindje verderop zagen hadden ze daar een schuilplaats in het hoge gras ingenomen. Pooh en ik dichter bij de plek waar we IJsje in het begin zagen zitten.
Het was eventjes geduld hebben, ook voor Lambert want die wist dat wij niet zonder IJ naar huis wilden :-)
Maar!! Het is gelukt!!!
Ik had het niet eens in de gaten... was een heel stil IJsje. Het is een Juvie!!







Is ie niet prachtig!!!!
Nou, ik ben erg blij dat ik dit juvie zag... gewoon een BW cam juvie he!!

Na het schieten van deze plaatjes werd het toch tijd om de dag af te sluiten. We zouden eigenlijk nog langs de Beverplaats zijn gegaan maar het was al laat en iedereen best moe maar zeker ook al voldaan van alles.
En huiswaarts ging het... ik was helemaal vol van alle indrukken die ik op had gedaan.
En helemaal blij... het was fantastisch!


Lambert bij deze nogmaals bedankt dat je deze dag voor ons mogelijk hebt gemaakt. Dat je je tijd ervoor vrij wilde maken. Bedankt voor je uitleg ook. Ik heb er een hoop van opgestoken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 18:43 
Offline

Geregistreerd: ma 16 mei 2011, 09:25
Berichten: 223
Woonplaats: Eindhoven
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: vreemde aan de achterkant op de lamp
IMG_5087NK.jpg
IMG_5087NK.jpg [ 284.3 KiB | 18554 keer bekeken ]

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: pa op zijn eigen lamp ;-)
IMG_5080b.jpg
IMG_5080b.jpg [ 312.44 KiB | 18554 keer bekeken ]

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: snelle loop
IMG_5083b.jpg
IMG_5083b.jpg [ 455.02 KiB | 18554 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 18:46 
Offline

Geregistreerd: ma 16 mei 2011, 09:25
Berichten: 223
Woonplaats: Eindhoven
Lambert met Ineke
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: op weg naar de stok
IMG_5108b.jpg
IMG_5108b.jpg [ 394.38 KiB | 18555 keer bekeken ]


Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: hoor eens...
IMG_5096NK.jpg
IMG_5096NK.jpg [ 369.42 KiB | 18555 keer bekeken ]

Horen jullie dat?....
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: in de hoge antenne
IMG_5092b.jpg
IMG_5092b.jpg [ 158.92 KiB | 18555 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 18:52 
Offline

Geregistreerd: ma 16 mei 2011, 09:25
Berichten: 223
Woonplaats: Eindhoven
De beroemde stok, alleen zit er bij mij niks op ;-)
Bijlage:
IMG_5130NK.jpg
IMG_5130NK.jpg [ 374.43 KiB | 18554 keer bekeken ]


Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Anke ziet ze in gedachten vliegen ;-)
IMG_5125.jpg
IMG_5125.jpg [ 285.02 KiB | 18554 keer bekeken ]

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Lambert legt het uit van de oude broedwand
IMG_5123NK.jpg
IMG_5123NK.jpg [ 250.79 KiB | 18554 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 19:11 
Offline

Geregistreerd: ma 16 mei 2011, 09:25
Berichten: 223
Woonplaats: Eindhoven
we stonden op punt om verder te gaan hoorde we opeens de SV een hoop lawaai maken en ja daar zat en 1 op het rooster.Rechts op de rand komt er ook nog 1 aanvliegen.Niet superscherp maar wel leuk om te laten zien.


Bijlagen:
IMG_5102NK.jpg
IMG_5102NK.jpg [ 174.84 KiB | 18552 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 20:18 
Offline

Geregistreerd: zo 12 jun 2011, 09:51
Berichten: 103
Woonplaats: zoetermeer
Tja, dan kan ik niet achterblijven.
Wat een geweldige dag was het.

Lambert nogmaals, reuze bedankt, je bent een topper.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Dit is een van de vrouwtjes die op pa azen.
slechtvalk.JPG
slechtvalk.JPG [ 92.2 KiB | 18549 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: en inderdaad hoopies kikkers en padden onderweg.
DSC04012.JPG
DSC04012.JPG [ 293.96 KiB | 18549 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: de snelle loop bestaat echt hoor
DSC04010.JPG
DSC04010.JPG [ 270.65 KiB | 18549 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 20:20 
Offline

Geregistreerd: zo 12 jun 2011, 09:51
Berichten: 103
Woonplaats: zoetermeer
en laat ik de beruchte broedwand niet vergeten, 1 van de jonkies kwam ons even gedag zeggen.


Bijlagen:
ijsvogel.jpg
ijsvogel.jpg [ 219.14 KiB | 18549 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 20:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 22:44
Berichten: 952
Kan alleen maar zeggen, mooi.
Geweldig dat jullie zo'n mooie dag hebben gehad.
Dank voor de foto's en het delen, geeft een beetje een indruk hoe het is bij en rondom de "snelle loop" .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011, 22:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 jul 2009, 21:12
Berichten: 3545
Heel leuk om te zien dat jullie hebben genoten EN nog mooie foto's op de koop toe :P


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011, 15:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620
Mooie dag met mooie opnames,echt een niet te vergeten dag,Top

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling