www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 10:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013, 00:12 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Hoera, altijd fijn om weer een nieuw onderwerp aan te maken.
De valken in Helmond zijn de feestdagen goed doorgekomen en waren, zij het onregelmatig, regelmatig waar te nemen in, op en rond de kast.
Hieronder een foto die ik genomen hen tijdens de kerstdagen.
Mannetje S8 en vrouwtje 37 beide aanwezig.
Bijlage:
kerst1.JPG
kerst1.JPG [ 57.87 KiB | 14221 keer bekeken ]


Zoals jullie wel zullen weten heeft het bedrijf een, kwalitatief, goede kamera in de kast staan.
Vandaag ontving ik bericht dat ze een film geplaatst hebben.
Hieronder de link.
OPMERKELIJK:
De film start met een beeld van een enkele valk in het hok die wat rommelt met de steentjes. Het is het mannetje.
Op 1.25 begint deze te kokhalzen en hoor je duidelijk kiezelstenen tegen elkaar schuren. Tot mijn verbazing spuugt ze 6 steentjes uit die ze in haar krop had zitten. Ik weet dat ze dat doen om de krop te reinigen, maar dit is de eerste keer dat ik het zo duidelijk zie. We hebben in de Mortel de valk vaak met steentjes zien spelen....
Ik ben nu blij met het filmpje.
Op 2.25 komt het vrouwtje erbij. Ringnummer is te lezen als ze op de rand van het hok zit. Er ontstaat een geanimeerd gesprek over de kwaliteit van de kast en het kuiltje. Zorg dat je geluid flink aan staat.
Op 4.25 verlaat het mannetje de kast.
Kijk en geniet:


Link


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013, 10:20 
Offline

Geregistreerd: vr 26 jun 2009, 08:46
Berichten: 95
Woonplaats: Eindhoven
Heel mooi vdV straks als ik alleen ben nog eens kijken, maar dan met geluid.

_________________
Je vergeet wat je,je wilt, herrinneren.
Maar onthoud wat je wilt vergeten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 11:25 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ook de valken in Helmond hebben er zin in. Laat het voorjaar maar komen.
Weer een nieuw filmpje..
http://youtu.be/5q6Bg_Ut7BQ

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5q6Bg_Ut7BQ&feature=player_embedded[/youtube]

Met dank aan de Boerenbond...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2013, 15:24 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Het is zondagmiddag als ik dit verhaaltje, enigzins verkleumd door de snijdende wind, zit te tikken. Wat bijna niemand wist was dat er, sinds korte tijd,een derde valk zich had aangediend bij dit koppeltje. Nu loop ik niet meer zo hard van stapel bij het zien van een derde valk, wany het lijkt onderhand meer gewoon dan uitzonderlijk. De Mortel kent zijn derde valk en Axek heeft Leertje nog steeds in de aanbieding.
Donderdagmiddag 7 maart ging ik nog maar eens poolshoogte nemen. Tot mijn verbazing werd er volop gewerkt aan de buitenzijde van het gebouw. Er werd een nieuw logo aangebracht. Van de valken geen spoor te bekennen.
Bijlage:
10-03 logo.JPG
10-03 logo.JPG [ 112.97 KiB | 14099 keer bekeken ]

Bijlage:
10-03 logo2.JPG
10-03 logo2.JPG [ 52.99 KiB | 14099 keer bekeken ]

Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Mijn gedachten slingeren heen en weer tussen afkeur en relativeren. Deze vogels zijn goed genoeg gehecht dat ze deze verstoring makkleijk kunnen handelen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2013, 15:51 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Zondag, rond het middaguur, maar weer eens poolshoogte gaan nemen. Ik had echt voor het middaguur gekozen omdat het dan het heetst van de dag is. BBRRRR. Ik stond aan de voet van de zendmast te kijken of er zich daar een valk had verstopt. Deze nast is een van hun geliefde uitkijkpunten. In de verte zag ik dat devlag strak stond op het gebouw van de BD. Terwijl ik sta te turen zie ik een valk richting kast vlieger. Ze zijn terug, dus. Snel mijn warme auto in en op weg naar de Boerenbond.
Er zat een valk op de raamrand. Achter mij langs kwam een tweede valk aanzetten en landde op het rooster. Zo te zien het mannetje.
Bijlage:
10-03 logo3.JPG
10-03 logo3.JPG [ 90.55 KiB | 14099 keer bekeken ]


De beide vogels zaten attent om zich heen te kijken. Aan het gedrag viel af te lezen dat het territorium bewaakt diende te worden. Zo te zien gaat dat wel lukken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 maart 2013, 23:05 
Offline

Geregistreerd: za 14 mei 2011, 10:43
Berichten: 320
Lees net op slechtvalkennederland het vreselijke nieuws dat op 11 maart jl. het mannetje S8 dood gevonden is.
Ook schijnt er een indringer (V) te zijn die voor onrust zorgt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling