www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu vr 29 maart 2024, 16:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eindhoven - 2012
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 21:50 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ik kan niet ontkennen dat ik met de nodige vreugde dit nieuwe onderwerp start. Met enige regelmaat ben ik terug geweest op de plek waar vorig jaar slechtvalken gebroed hebben. Na het uitvliegen van de jongen is er weinig meer gerapporteerd op de diverse sites. Ook waarneming.nl bleef dit jaar nog blanco met het vermelden van de aanwezigheid van de valken in het centrum van Eindhoven. Vestedatoren en TD gebouw leken verlaten.
Tot op vandaag.
Aangezien de valken hun territorium nu stevig bezet houden en de vrouwtjes broeds maken door het aanbieden van prooien, is de kans erg groot om een valk 'thuis' aan te treffen. Met deze wetenschap in het achterhoofd is momenteel succesvol valken spotten vrij kansrijk.
Deze strategie had vandaag succes.
Met op de achtergrond het juichen vanuit het PSV-stadion sta ik door mijn kijker het TD gebouw te observeren. De voorzijde is valkenleeg. Aan de achterzijde zie ik op de hoek van het pand 2 vogelsilhouetten waarvan er 1 onmiskenbaar een valk moet zijn. Drie meter verder zit een duif. Het lijkt alsof ze elkaar gedogen. Het kan ook zijn dat de valk de krop vol heeft en er geen jaagprikkel optreedt.
Bijlage:
td1.JPG
td1.JPG [ 26.93 KiB | 8414 keer bekeken ]

Ik blijf het stel een tijdje begluren. Er komt geen verandering in hun positiespel.
Ook de tweede valk laat op zich wachten.
Bijlage:
td2.JPG
td2.JPG [ 39.37 KiB | 8414 keer bekeken ]

Dan maar gauw de kamera genomen en , bij afnemend licht, een paar foto's genomen.
Ik twijfel of ik mijn ontdekking wereldkundig kan en mag maken.
Er golft gejuich door de Eindhovense straten. Psv scoort 3-2. Ik juich zachtjes mee. Maar dat heeft hele andere redenen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eindhoven - 2012
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012, 08:53 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Na een aantal vergeefse bezoeken zat er vandaag weer een valk op zijn oude vertrouwde plekje. Omdat het zo'n koude natte zondag betrof was er maar weinig levendigheid rond de toren. Als het goed is hebben ook deze valken een nestje voortgebracht. Dit jaar buiten ons zichtveld.

Bijlage:
eindhoven 3 juni.JPG
eindhoven 3 juni.JPG [ 58.99 KiB | 8353 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling