www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu vr 29 maart 2024, 12:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012, 11:13 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Zijn ze er nog wel of zijn ze er niet.
Met deze kwakkelende winter weten de valken ook niet goed of ze hun heil in warmere oorden moeten zoeken.
Bij mijn regelmatige bezoekjes rond deze toren was er soms geen valk te zien. Af en toe zat er eentje in het raamkozijn.
Gisteren, rond het middaguur, kreeg ik een berichtje dat er een valk in de kast een prooi aan het plukken was. Ook valk nummer 2 was aanwezig en keek geinteresseerd toe, vanaf het rooster...
We gaan zachtjes aan weer beginnen ??
Bijlage:
valk raamkozijn.JPG
valk raamkozijn.JPG [ 56.12 KiB | 19574 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 08:34 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Gunstige voortekenen..

Deze week ben ik ook een paar maal bij deze toren poolshoogte gaan nemen. In tegenstelling tot voorgaande weken zat er nu steeds een poortwachter op het rooster. Het territorium lijkt weer geclaimd. Van omwonenden kreeg ik informatie dat er weer regelmatig 2 valken waar te nemen waren. Gisteren kreeg ik foto’s toegestuurd van Martien Vorstenbosch met de huidige stand van zaken. Martien sprak de hoop en het vermoeden uit van een voorspoedige eileg. Voor nu denk ik dat er nog te weinig prooioverdrachten zijn geweest om dit te bevestigen. De normale datum voor het begin van de eileg is 14- 15 maart.

Een paar prentjes van Martien:
Bijlage:
mierlo2.JPG
mierlo2.JPG [ 135.32 KiB | 19531 keer bekeken ]


Bijlage:
mierlo3.JPG
mierlo3.JPG [ 131.35 KiB | 19531 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 22:08 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ik had zo de gedachte dat er vandaag wel weer een valk zichtbaar zou zijn op de toren. De valken worden weer honkvaster en territoriaal. Terwijl ik nader zie ik een vogel op het rooster zitten. Die heeft er de afgelpen week wel vaker gezeten. Ik parkeer mijn auto en ga op zoek naar zijn/haar partner.
Bijlage:
mierlo3.JPG
mierlo3.JPG [ 32 KiB | 19516 keer bekeken ]

Dat valt op deze plaats niet mee omdat er veel verborgen plekken in het ijzerwerk zijn. Laat in de namiddag is er meestal ook teveel tegenlicht om vormen nog goed te kunnen onderscheiden.

Net als ik op wil geven zie ik een rare bobbel in het rasterwerk. Ik neem een, maximaal ingezoomde, foto en zoom op het schermpje in. Mijn vermoeden werd bewaarheid. Het is inderdaad de tweede valk. Zoals op de foto te zien is lijkt de krop overmatig gevuld, danwel vertoond een flinke bolling.
Ik ben blij dat ze er alletwee weer zijn.
Bijlage:
mierlo4.JPG
mierlo4.JPG [ 53.9 KiB | 19516 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 22:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 jul 2009, 21:12
Berichten: 3545
Mooi vdV!!!!!!!!!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 22:32 
Offline

Geregistreerd: zo 28 jun 2009, 17:44
Berichten: 445
Top, vdV!

_________________
Het is beter om ongeveer juist te zijn, dan exact fout.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012, 17:00 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Reuring.

Vanmorgen was ik even op bezoek bij de toren en hoorde de valken roepen. Een echtpaar, dat aan de voet van de toren woont, vertelde enhousiast over hun belevenissen met de valken. De balts is volop in gang.
Ondanks hun geschreeuw lukt het me niet om ze te traceren. Op goed geluk neem ik een paar foto's.
Bijlage:
zondag4.JPG
zondag4.JPG [ 28.84 KiB | 19487 keer bekeken ]

Boven de rode streep nog een stukje valk.
In de namiddag ben ik er weer even , voor betere prentjes, en zie en hoor valken in de lucht. Twee valken dartelen door het luchtruim. Spelen een soort tikkertje lijkt het wel. Maar wel redeljk agressief.
Dan klinkt er valkengeschreeuw vanaf de toren. Ach gut. Hier zijn er ook drie. Er wordt wat gestoeid in de lucht en rondjes om de toren heen gevlogen. Na een korte tijd kiest een van de valken het hazepad. De andere valk landt in het hekwerk. De derde valk zet koers richting Helmond en de Mortel...
Het is beginnen te regenen....
Wordt ongetwijfeld weer vervolgd........


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012, 18:26 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ik kreeg vandaag een berichtje van Martien Vorstenbosch van het IVN Mierlo met een update over de daar aanwezige valken:
Hij schreef:Na vanmiddag weet ik bijna zeker dat er in Mierlo gebroed word op de toren.
Een vogel zonder ringen om zat in de mast na 20 min vloog hij weg om na een paar minuten weer terug op het rooster te landen waarna de andere uit de kast kwam.
Na weer een 1/2 uur later een hoop kabaal degene uit de kast was inmiddels er weer terug in zag ik 2 valken rond de toren vliegen en de vogel die in de kast zat kwam er weer uit en ging boven in de mast zitten om na een paar minuten weer terug de kast in te gaan.
De 2 vogels die achter elkaar aan vlogen richting Geldrop heb ik na 15 minuten niet meer gezien.
Het lijkt erop dat er teveel vogels zijn of te weinig nest plaatsen zijn.
Tot op dit moment weet ik niet hoeveel eieren er in liggen maar dat ze broeden is bijna zeker omdat ze steeds snel terug in de kast gingen.
Bijlage vogel zonder ringen
Bijlage:
Mierlo5.JPG
Mierlo5.JPG [ 40.65 KiB | 19424 keer bekeken ]


Wij danken Martien van harte voor dit bericht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012, 19:06 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ik kreeg daarnet een Update van Martien Vorstenbosch:
Hallo allemaal

Heden middag kreeg ik een telefoontje dat ze naar de nestkast in Mierlo op de toren gingen dat hoef je maar eenmaal te zeggen en ben er !
Bij de toren begon het met onweer en hagel ik dacht dit gaat mis omdat we met het plaatsen van de kast ook slecht hebben gehad.
Maar tijdens het wachten op de heren werd het beter. Met de telescoop stond ik te kijken terwijl de heren er aankwamen een vogel zat boven in de antenne.
P v Geneijgen dacht dat het een jongen vogel was dus mijn nieuwsgierigheid werd nog groter hoeveel eieren er in de kast zouden zijn.
Boven bij de kast ging het dak omhoog en het resultaat was toch goed 3 eieren.
De eieren werden gewogen om ongeveer te achterhalen wanneer ze uit zouden komen, het gemiddelde gewicht lag tussen 50 en 51 gram wat er op duidt dat ze nog niet zo lang geleden zijn gelegd.
Heb beide beloofd om regelmatig te gaan kijken wanneer er prooien naar binnen worden gebracht.
Jan ik heb geen veren kunnen vinden maar de foto’s mag hij wel voor zijn spreekbeurt gebruiken.
met vriendelijke groeten
Bijlage:
Mierlo6.JPG
Mierlo6.JPG [ 165.12 KiB | 19374 keer bekeken ]


Ook een close up van de eitjes:
Bijlage:
Mierlo7.JPG
Mierlo7.JPG [ 225.07 KiB | 19374 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012, 19:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 jul 2009, 21:12
Berichten: 3545
Gefeliciteerd!!!!!!!.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mierlo - 2012
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 20:33 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
En dan ga je tellen en rekenen om te achterhalen wanneer de eieren gelegd zijn en wanneer er jongen kunnen zijn. Ik gokte op de eerste week van mei. Mijn bezoek aan de kast werd een dagelijkse bezigheid. Langzaam zie je het gedrag van de valken veranderen. Ze waren beide veelvuldiger in de direkte nabijheid van de kast. Op een gegeven moment zie je ze rommelen in de kast. Het zal toch niet ???
Bijlage:
mierlo9.JPG
mierlo9.JPG [ 48.08 KiB | 19303 keer bekeken ]

En dan ben je er bijna zeker van. Het enige wat ontbreekt is dat er beelden zijn van een valk die met een prooi naar de kast vliegt. En dat beeld heb ik nu nog steeds niet.
Bijlage:
mierlo8.JPG
mierlo8.JPG [ 72.38 KiB | 19303 keer bekeken ]

Wat me wel opvalt is dat het formaat prooien hier wat kleiner is dan in de Mortel. Hier lijkt het wat meer op spreeuwen dan op duiven. Vrijdag zat er een valk op een lamp een prooitje te plukken en het leek erop dat deze in de lucht werd overgegeven aan het vrouwtje. Helaas kan ik net niet hoog genoeg springen om in de kast te kijken :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling