www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu vr 29 maart 2024, 17:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 19:59 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Maar hoe ging het nu verder met die dakpiloot?
Aan het einde van de middag ging ik terug om in alle rust de valken te bekijken. Het industrieterrein is dan verlaten en de vissers nemen het gebied over.
Wat begint als een gewoon uitstapje neemt gaandeweg het verhaal Kuiko-iaanse vormen aan.
Wat begon als een normaal zaterdagmiddaguitstpje veranderde in korte tijd in gebeurtenissen die je niet voor mogelijk houdt.
Het begon een beetje als volgt:

De dakpiloot had nog steeds zijn domicilie op het dak van een naastgelegen firma. Ik kon
de valk tot op een meter of 20 naderen. Dat werd smullen, dat werden mooie prentjes...
Bijlage:
helmond24.JPG
helmond24.JPG [ 24.51 KiB | 10304 keer bekeken ]

Auto aan de kant en rap wat plaatjes geschoten. Snel even uit de losse pols, zonder statief.
Deze mooie is onbewerkt. Kunstig maar mislukt.
Bijlage:
helmond23.JPG
helmond23.JPG [ 30.59 KiB | 10304 keer bekeken ]

De vogel zat zich te poetsen en had niet al teveel oog voor mij.
Ik floot even zodat hij mijn kant op zou kijken (geluk moet je tenslotte een handje helpen.)
Bijlage:
helmond25.JPG
helmond25.JPG [ 22.17 KiB | 10304 keer bekeken ]

Op dat moment was nog iedereen gelukkig. Na een tijdje is de vogel me beu en fladdert richting kast. Ik denk nog: dat gaat ie niet halen. Ik neem mijn kijker om te zien waar hij terecht gekomen zou kunnen zijn.

FILMPJE: Poetsende valk en vertrek:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F0sRU5GgSF8&feature=youtu.be[/youtube]
Aan de overzijde van het water staat een jongeman met een wit petje en een forse kamera in de aanslag. Ik had zo'n vermoeden dat de valk wel eens in het zicht geland zou kunnen zijn. Rap de auto in om weer naar de andere (nestkast)zijde te verkassen.


Laatst bijgewerkt door vdVelden op za 11 jun 2011, 22:58, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 20:10 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Ik draai de straat in en zie de jongeman gehurkt in het gras zitten. Het zal toch niet...
Als ik achter hem stop, roept hij me. Voor hem ligt een valk op zijn rug in het gras. De valk van daarnet.
Bijlage:
helmond26.JPG
helmond26.JPG [ 127.05 KiB | 10304 keer bekeken ]

De jongeman had hem aan komen zien fladderen en dacht dat hij misschien verwond was.
De linker vleugel hing inderdaad wat uit het lood.

Mijn stelregel is om takkelingen met rust te laten. Hier stond ik dus voor een dilemma. De valk had de jas van de jongeman stevig in zijn klauwen.
Bijlage:
helmond27.JPG
helmond27.JPG [ 149.82 KiB | 10294 keer bekeken ]

Voorzichtig hebben we het beestje bevrijd. Hij bleef vrij onaangedaan op zijn rug liggen en wachtte op de dingen die komen gingen.
de fogel strekte zijn linkervleugel. Ik zag geen breuk.
Bijlage:
helmond28.JPG
helmond28.JPG [ 147.55 KiB | 10294 keer bekeken ]


Maar ja, wat is wijsheid.
Het dilemma is dat je niet weet welke kant de vogel op zal vliegen/vluchten. Achter mij zaten enkele bewakingshonden. Diverse hengelaars bevolkten de waterkant... een valkje is ook een mooie trofee. Het blijft een geweldig mooie vogel om te zien.


Laatst bijgewerkt door vdVelden op za 11 jun 2011, 20:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 20:49 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Na kort overleg (we kenden elkaar niet eens) besloten dat de vogel zijn eigen weg mocht kiezen. Gewoon: omdraaien, op zijn pootjes zetten en weg laten vliegen.
Had je gedacht. Als een volleerd waterhoentje dook hij/zij het riet in. Dat hadden we niet voorzien. Ze zat kort aan het water en met de invallende avond.....nacht...

Bijlage:
helmond29.JPG
helmond29.JPG [ 100.25 KiB | 10294 keer bekeken ]

Voorzichtig, en noodgedwongen, daalden we af in het riet.
Weggedoken als een waterhen vonden we de valk. Er restte ons niets anders dan de valk te verplaatsen. Hoezeer tegen onze zin dan ook.
Maar ja, hoe krijg je zo'n valk onbeschadigd uit het groen. En hoe blijf jezelf onbeschadigd. Dat waren scherpe nagels en een dito bek...
Bijlage:
helmond33.JPG
helmond33.JPG [ 57.93 KiB | 10270 keer bekeken ]


Het veevoederbedrijf was gesloten. Ik stelde voor om de vogel naar het bedrijfsterrein te transporteren en daar, binnen de hekken, los te laten. Had ie tot maandag de tijd om te bedenken wat hij zou doen. En hij was gelijk in het zicht van de adulten. En de gemiddelde stroper zou de valk met rust laten.
Bijlage:
helmond34.JPG
helmond34.JPG [ 66.72 KiB | 10270 keer bekeken ]

Hoe transporteer je zo'n vogel ? Gelukkig had ik een jas met afneembare muts, met een fleece binnenzijde. Het zou wel een heel grote valkenkap zijn maar het zou moeten voldoen. Nadat de valk 'gemutst' was heb ik hem voorzichtig naar de ingang van bedrijf gebracht.


Laatst bijgewerkt door vdVelden op za 11 jun 2011, 22:05, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 20:54 
Offline

Geregistreerd: ma 16 mei 2011, 09:25
Berichten: 223
Woonplaats: Eindhoven
jeetje wat een verhaal en wat een vogel!!Hopelijk is het allemaal goed gekomen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 20:58 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Het verhaal gaat hier nog verder....
Ik parkeer mijn auto voor de poort. Naast me ligt een rustig pakketje valk. Nu snap ik waarom ze die een kap opzetten.
Dilemma 2: hoe haal je zo'n valk uit je muts zonder dat de nageltjes zich vastzetten in je vlees...Voorzichtig de vogel '' ontmutst".
Ik was blij dat we er beide onbeschadigd uit kwamen.

Dilemma3: De vogel rent de verkeerde kant op. Ik voel me redelijk knullig op dat moment.
Ik ga er niet achteraan want ik zie dat er een lichte trilling in zijn vleugels zit. Ondanks mijn zorgvuldigheid heeft de vogel last van stress/spanning. De vogel maakt verder geen aanstalten om weg te rennen dus laat ik hem herstellen.
Bijlage:
helmond31.JPG
helmond31.JPG [ 105.89 KiB | 10273 keer bekeken ]


Ik heb dan pas de rust om de vogel op mijn gemak te bekijken. Een geweldig mooi beestje.
Felle oogjes en een scherpe blik.
Bijlage:
helmond32.JPG
helmond32.JPG [ 69.18 KiB | 10273 keer bekeken ]

Zijn poten zien er volgroeid uit en hebben een fraai gele kleur. Indrukwekkend krachtig voor zo'n juveniel. De nageltjes mogen geknipt worden :-)
Bijlage:
helmond30.JPG
helmond30.JPG [ 92.01 KiB | 10273 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door vdVelden op za 11 jun 2011, 21:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 21:22 
Offline

Geregistreerd: ma 16 mei 2011, 09:25
Berichten: 223
Woonplaats: Eindhoven
geen ring kunnen ontdekken dus?Wat een avontuur zeg zowel voor jou als de vogel.Dat 't het beestje maar goed gaat :-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 21:25 
Offline

Geregistreerd: vr 11 sep 2009, 11:38
Berichten: 318
Voldoende hersteltijd.....
Na verloop van tijd neemt het trillen af. Helaas moet ik de vogel nog een keer mutsen om hem binnen het hek te krijgen. Eenmaal binnen het hek zet de vogel het op een lopen, terwijl hij daarnet zo rustig bleef zitten. Ik zie nu pas dat de vogel ongeringd is.
Bijlage:
helmond36.JPG
helmond36.JPG [ 68.07 KiB | 10267 keer bekeken ]

Een adult vliegt schreeuwend om het gebouw.
Een blik van herkenning wordt omhoog geworpen. De vogel huppelt het terrein over op zoek naar een vorm van beschutting.
Bijlage:
helmond35.JPG
helmond35.JPG [ 40.33 KiB | 10267 keer bekeken ]


FILMPJE:van een rennende valk:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pPsPLHsNZgc&feature=youtu.be[/youtube]

Hij doet een ampele poging om te vliegen. Dat wil nog even niet lukken. Dit avontuur heeft hem de nodige energie gekost en hij zal eerst weer wat moeten eten. Gelukkig is hij in het zicht van de adult.
Bijlage:
helmond37.JPG
helmond37.JPG [ 44.87 KiB | 10267 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door vdVelden op za 11 jun 2011, 23:47, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 21:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
vd Velden, wat een avontuur en ondanks dat je niet echt weet wat te doen doe je gewoon op zo'n moment wat je denkt dat goed is.

_________________
In de beperking toont zich de meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 21:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 jul 2009, 21:12
Berichten: 3545
Heel goed gedaan en beschreven,kan niet wachten op de rest van de plaatjes.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 22:33 
Offline

Geregistreerd: ma 29 jun 2009, 21:06
Berichten: 1101
SPRAKELOOS....................


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling