www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 15:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011, 20:20 
Offline

Geregistreerd: ma 01 feb 2010, 14:20
Berichten: 88
Overzicht waarnemingen IJsvogels ea SnelleLoop maandag 12 september

IJsvogeltjes vandaag om 9.18 (Twee! :- )
Gastvogeltjes: Eén witte woerd en een paar Waterhoentjes. Verder niets.
Geluid van: Bosuil, Kikker, Reiger, IJsvogel, Merels, en Buizerd.
Video vandaag van Maarten (m’n eerste... de bosluil niet meegerekend.. :- )
Weer: Warm, wisselend bewolkt, erg winderig, droog.

Bijzonder:
1. Geen enkele vogel in de vroege ochtend. Pas tegen negen uur een witte woerd.
2. Toen de ijsvogels een keer, en de woerd nog een keer, en wat hoentjes. Dat was alles vandaag. Waarschijnlijk het effect van de TractorPulling, maar eenden waren er sowieso al minder.
3. Geen video’s vandaag, want iedereen zat bij de BroedWandCam.. De mooiste IJsvogeldag ooit. Lambert heeft zijn opstelling prima voor elkaar, en de ijsvogel zat er heel vaak en lang, en 2x levensgroot..


09.18 IJsvogeltje op Tak! :_ ) Komt aan met veel gepiep, zit er 8 seconden, en is dan 20 seconden weg. Komt dan weer zonder gepiep of vis terug.. CHIPS!! Twée IJsvogels!! :-) Effe weg, meteen uploaden.. :- ) Zo te zien zat de eerste al een tweede achterna. Die flitst onder de tak door. Dan komt er weer een op tak, maar die wordt weer verjaagd door een ander die op de tak komt. En die gaat de ander dan weer achterna. Toch klonk het nog niet zo agressief.. Man, vrouw, juvie? Geen idee..
Maarten YouTube: viewtopic.php?p=11611#p11611

















Waterhoentjes:
8.26 / 9.12 / 9.59 / 10.14 (twee in beeld, een op tak) (Anke)/ 12.31 / 13.19 op tak. / 13.37 op tak. / 14.35 op tak. / 16.27 twee door de loop. / 16.54 / 17.49 / 18.45 / 19.31 twee door de loop.




Eenden:
08.57 Witte woerd door de loop, de eerste vogel vandaag.
12.50 Witte woerd door de loop, alleen. Verder geen enkele andere eend gezien..
Pia meldt om 20.24 wel het kwaken van een eend.

Gehoord:
05.58 Bosuil (Pia)
06.01 Kikker (Pia) (gezellie. :- )
06.34 Reiger ropet! (Pia)
06.43 IJsvogel zou mogelijk te horen zijn geweest (Pia) (zoek ik helaas niet meer na.. :- )
06.50 Merels tetteren (Pia)
07.08 Reiger roept! (Pia: nu wel goed. :- )
08.00 Kikker Kwaakt. (Anne Moon)
08.14 Buizerd (Suzanne H.)
08.42 Buizerd (Anne Moon)


Algemene Info:
- De namen tussen haakjes zijn van de melders van waarnemingen in het clubhuis.
- Tip Video’s: Rechtsklik de Link > Openen in een Nieuw Venster of Tabblad. Dan kun je ze direct bekijken, en weer wegklikken.
- Tip Video’s: Van de SL is er éen topic met video’s van IJsvogels, en éen met andere vogels. Als je een Link aangeklikt hebt, dan vind je boven of onder de video meteen alle andere video’s van die dag, van de IJsvogel óf van de andere vogels.
- Reageer liever niet in dit topic, dan blijft het overzicht behouden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2011, 03:59 
Offline

Geregistreerd: ma 01 feb 2010, 14:20
Berichten: 88
Overzicht waarnemingen IJsvogels ea SnelleLoop dinsdag 13 september.

(Helaas! De Foto's worden vandaag pas ingevoerd.. Lees anders straks maar, dat is leuker :- )

IJsvogeltje vandaag om 12.05 (1 min), 12.12 (5 min), 13.12 (2 min), 13.15 (Flits)
Gastvogeltjes: Witte Woerd, twee Eenden, Waterhoentjes, Reiger.
Geluid van: Gaai, Reiger, Kikker, en ‘Geen Idee’.
Video vandaag van Anke.
Weer: warm, zonnig, droog, wind.

Bijzonder: De belangstelling blijft uitgaan naar de BW cam. Weliswaar wordt er niet meer gebroed, maar er blijven IJsvogels komen. En door de opstelling zijn de beelden heel goed. Ik maakte een mooi ge-edit videotje van de verdrijving van een ijsvogel door een ander: viewtopic.php?p=11623#p11623 (Andere clips daar van Pooh, Pia, Anne, Anke, Suzanne H, en eerder Karin)

IJsvogeltjes! :- )

12.05 IJsvogeltje op Tak! :- ) (1 min) Kijkt rond. Vangt visje in de zon. (Pia)




12.12 IJsvogeltje op Tak! :- ) (5 min) (Pia) Leuk, dat ie af en toe wat hen en weer trippelt over de tak. Nog leuker was een afgebroken plons. Hij schiet steil omhoog, en gaat over tot een plonsduikje, maar eenmaal ter hoogte van de tak bedenkt hij zich, en schiet horizonteel weg naar rechts. Zit een paar seconden later weer op tak. Er is een boel gepiep bij. Geen idee waarom. Hij duikt nog een paar keer. Opvallend ook hoe hij horizontaal naar links schiet, en 17 seconden later weer met vis op de tak komt. Had hij die gezien? En hoe ver was die vis weg?
Anke YouTube: viewtopic.php?p=11617#p11617




13.12 IJsvogeltje op Tak! :- ) (2 min) Kijkt rond... vangt en knabbelt éen vis.. Kwam met zacht piepje. Hoor niets bij weggaan. (Karin)

13.15 IJsvogeltje flitst met noodgang onder tak door (Karin) (Ik had ‘m niet gezien! :- )


Waterhoentjes:
12x, maar geen enkele op tak. 07.06 Ouder en jong / 9.01 Door loop. / 09.12 Riet mollen (Toos) / 9.30 Scharrelend door loop. / 9.36 Door loop / 9.44 weer / 9.59 weer / 12.54 Twee door de loop. Veel gezelliger in de zon. / 13.10 allebei terug. En opgemerkt: er zat wel weer 3 meter tussen. / 14.49 twee hoentjes heen en weer / 16.31 Hoentje met witte woerd er achteraan. / 17.50 Door de loop.


Eenden:
Tenminste weer íets aan eenden: 7.24 Eén eend (Anne Moon) / 7.31 twee eenden (Anne Moon) / 7.46 terug / 9.19 weer twee / 9.23 terug / 15.23 witte woerd in zijn eentje door de loop. / 16.31 witte woerd met hoentje 2 meter er voor. / 16.37 woerd terug (Hoentje niet). / Ben benieuwd of we de rest nog terugzien, na kennismaking met TractorPulling Bakel.. :- )

Gezien verder:
08.23 Reiger door de loop. De eerste weer sinds tijden.

Gehoord:
07.51 Gaai (Pia)
11.13 Reiger (Pia)
17.05 Kikker kwaakt (Pia) (Die zou het zelfs helemaal eens zijn met Bloemkool.. :- )
20.10 Kikker (Pia) Zonder vermelding van bloemkool.. :- )
22.30 Geen idee (Pia) Maar geluid maken deed het wel, bloemkool of niet..

Algemene Info:
- De namen tussen haakjes zijn van de melders van waarnemingen in het clubhuis.
- Tip Video’s: Rechtsklik de Link > Openen in een Nieuw Venster of Tabblad. Dan kun je ze direct bekijken, en weer wegklikken.
- Tip Video’s: Van de SL is er éen topic met video’s van IJsvogels, en éen met andere vogels. Als je een Link aangeklikt hebt, dan kom je in een van beide, en vind je daar boven of onder de video meteen alle andere video’s van die dag.
- Reageer liever niet in dit topic, dan blijft het overzicht behouden.


Laatst bijgewerkt door Maarten op do 15 sep 2011, 17:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2011, 16:10 
Offline

Geregistreerd: ma 01 feb 2010, 14:20
Berichten: 88
Dag Vrienden! :- )

Ik moet helaas stoppen met deze dagverslagen. Het is te druk, om het vol te kunnen blijven houden. Zelfs voor kortere verslagen is te weinig tijd. En vanaf nu zal ik vaker van huis zijn, of volledig bezet zijn, en dan zouden er sowieso gaten gaan vallen.
Het lukte vaak ook niet meer om het zo mooi te doen als ik zou willen. Te vaak bleef juist het mooiste materiaal liggen, gewoon omdat ik nét de tijd niet had om het in te voeren. Dat was nogal frustrerend.
Het lukte ook niet, om het verslag rond 20.00 af te hebben, zodat mensen in het clubhuis konden zien, wat er die dag geweest was? Het moet dus wat anders gaan worden.

Actie Waterschap 14 september 2011 10.48 uur:


Link


Actie Waterschap aan deze kant 14 september 2011 14.20 uur:


Link



Het maaien van de SL was wel de druppel.. Op zich was daar niets mis mee. Het moet gebeuren, en het was al knap dat Natuurkanaal het maaien had weten terug te brengen tot éen keer per jaar. Het verstoort de natuur ook niet ernstig. Het was zelfs wel grappig om even later weer drie hoentjes over het pad te zien lopen, op zoek naar geluk in de nieuwe omgeving. En Anke stuurde vanmorgen alweer een foto van de nieuwe stok, met een ijsvogel er op.

Lambert heeft blijkbaar meteen zijn best willen doen. Die heeft begrepen dat er commotie over was, en is dezelfde dag nog een nieuwe tak gaan plaatsen. En alles weer goed afregelen natuurlijk. (rond 19.00 uur.) Hij heeft ook het veldje gemaaid, zodat er weer eenden enzo komen. Aan Lambert zal het niet liggen.. :- ) Lambert bedankt.:- ) (je deed het ook voor mij, ik weet het)

Actie Lambert 14 september 2011 19.00 uur:


Link


Maar voor mij was het echt schokkend. Ik kende onderhand elke grasspriet door dat werk. En dan zie je je hele natuurlijke omgeving in éen klap weggemaaid worden. En ik dacht dat de boer dit deed, terwijl in feite het Waterschap dit in overleg met Natuurkanaal deed. Ik dacht dus eerst aan de Tractorpulling, die sowieso de eenden al had weggejaagd. En toen aan de hulp van Natuurkanaal aan de boer en de Tractorpulling. Ik vond het dus een ongelofelijke vorm van stank voor dank, of een ongelofelijke achteloosheid. Dat was dus niet zo, maar intussen was ik totaal over de rooie. Het zag er ook uit als een ravage.
En ik had dus ook de verandering van de natuur in de loop der tijd in beeld willen brengen. En dat doel was nou ook ineens weggemaaid. Ook zou ik nou de hele tijd moeten gaan werken met een saaier beeld.. Aldus was dit een flinke druppel, bovenop de moeilijkheden die er sowieso al waren.

Het gevoel bleef, ondanks de goede toelichting van Alphons en Lambert in de chat, en de goede actie van Lambert, en de steun van Anke. Ik besloot om alles om te gooien, en kan dat niet meer terugdraaien.

Ik zeg niet, dat ik niets meer ga doen. Misschien ga ik toch af en toe echte video-collages van de BW maken. Of Lambert bijstaan met de verwerking van zijn HD-materiaal, als hij dat zou willen. Ik weet het nog niet. Ik wil in elk geval íets, wat het is hier veel te leuk. :- )

Voorlopig iedereen erg bedankt voor de bijval voor wat ik deed, en voor de inzet voor NK.. Daaronder valt zeker ook het aan de gang houden van de Chat, en het uploaden van de video’s, want dat is toch een motor die de boel aan de gang houdt, en mensen aanzet tot allerlei productie. Ik hoop echt nog wat te kunnen bijdragen.. Ik blijf wel kijken hoor, ook al heb ik niet veel tijd voor de chat..

Groetjes! :- )
Maarten.

De SnelleLoop vanmorgen om 8.17 uur. (foto Anke)



Je houdt ze niet tegen, de IJsvogels en de Waterhoentjes.. :- )

(Reageer hier liever niet. Wie weet gaat iemand anders er nog mee door..)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling