www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 15:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009, 21:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jun 2009, 20:55
Berichten: 3136
Hoe maak ik een foto of plaatje met de optie 'PrintScreen'.

Als je een plaatje wilt maken van een object welke je op het scherm van je computer hebt staan kan je de knop 'PrintScreen' op je toetsenbord gebruiken om dit plaatje te vangen.
Als je deze hebt gebruikt dan zit het gehele scherm, welke je op dit moment ziet, in het geheugen van je computer.

Nu wil je een gedeelte daarvan als plaatje bewaren.
Daar heb je een beetje redelijk programma voor nodig wat een plaatje of foto kan bewerken.
Zelf gebruik ik IrfanView: http://www.irfanview.com/ en daarmee gaat het volgens mij redelijk snel en simpel.

De standaard Paint in XP heeft niet voldoende mogelijkheden om dit snel en simpel te kunnen doen.
Natuurlijk zijn er vele programmaatjes die dit kunnen doen, met b.v. Paint Shop Pro is het ook simpel, als het maar een foto bewerkingsprogramma is.

Ik beschrijf de handeling zoals in IrfanView nodig is en bij de andere progjes zal het er niet veel anders aan toe gaan.

Als je het programma open hebt dan ga je in de balk naar 'Edit' en kies je 'Paste' (Plakken).
Dan zie je het hele scherm staan.
Met de muis en de linkermuis knop kan je nu een gedeelte oppakken / uitknippen, als dat omlijnt is dan ga je naar 'Edit' en kies je 'Crop Selection'.

Afbeelding

Daarna kan je het nog verkleinen doormiddel van 'Image' en de optie 'Resize". (Groter maken kan niet i.v.m. de pixels)

Is het resultaat goed dan kan je dat plaatje ergens op je computer opslaan als jpg of gif formaat.


NB. Als je IrfanView wilt installeren kijk uit dat je alleen die opties installeert welke je nodig hebt, niet te veel anders neem deze je MediaPlayer over, want dat kan deze ook. Let daarop.


Nu maar hopen dat dit duidelijk genoeg uitgelegd is zodat je hiermee een beetje kan knutselen, zo niet dan je weet me te vinden.

Succes en veel plezier,
Oracle


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling