www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 15:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2012, 22:12 
Offline

Geregistreerd: za 14 mei 2011, 10:43
Berichten: 320
Woensdag 6 juni jl. kreeg ik via mail van UVN de melding van 3 jonge juvenielen slechtvalken op de zendmast Lopik in IJsselstein.
Samen met een van de ouders werd een prooi genuttigd. Vervolgens werd er door een van de jongen druk met de vleugels geoefend.

Waarneming via UVN op 12 juni omstreeks 19.30 uur. De drie jonge Slechtvalken zijn nog steeds aanwezig in de nestkast zendmast IJsselstein.
De eerste Slechtvalk heeft op 14-6 de nestkast van de zendmast IJsselstein tijdelijk verlaten. Hij/zij verbleef een groot gedeelte van de dag op het dak van de boven de nestkast gelegen etage. De twee achtergebleven jongen waren druk met het oefenen van hun vleugels, maar verlieten de klep ( nog ) niet.
Tegen het einde van de middag vloog de uitgevlogen valk een aantal rondjes om de mast.
Na een paar mislukte landingen op één van de kabels stopte het uitje boven op de nestkast.


Hoogste tijd dus om zelf eens dit jonge grut te gaan bewonderen.

Vanavond trof ik in ieder geval 2 juvenielen aan, waarvan er 1 nog op het rooster stond en de ander al druk aan het vliegen was. Tevens 1 of 2 adulten gezien.
Hieronder een paar foto's


adult


juveniel op het rooster


adult


adult


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013, 15:19 
Offline

Geregistreerd: za 14 mei 2011, 10:43
Berichten: 320
IJsselstein - Gerbrandytoren - Lopiktoren
Vandaag eindelijk even de tijd gevonden om langs de Gerbrandytoren in IJsselstein te gaan om te kijken of daar nog slechtvalken te zien zijn. Heb er ongeveer een uurtje staan posten maar niets gezien.
Onderwijl even op mijn mobiel bij waarnemingen gekeken en wat schertst mijn verbazing, er stond een waarneming van IJsselstein dat er 2 adult een nest bezetten en bij de details stond: Vier eieren in nestkast (zendmast, de kast zit op 100 meter hoogte).

Toen ik eenmaal thuis nog een keer naar die melding wilde kijken bleek hij verwijderd te zijn.

Voorlopig heb ik de informatie waar ik naar zocht: in IJsselstein dus 4 eieren die bebroed worden (in de oude nestkast van de Mortel).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling