www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2016, 21:32 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Na het onverwachte noodweer met als ondenkbaar gevolg dat de verhoogde broedwand onder water kwam te staan en de tweede leg van 7 eitjes verloren ging, wilde Lambert geen enkel risico meer nemen. De kunstnesten zijn zaterdag uitgegraven en ik ben mee gaan helpen om ze op een nieuwe plek te plaatsen, waar ze een stuk hoger zitten en er minder verschil is in het waterpeil.


Lambert had een paar eitjes in het nest aangetroffen en een in de gang. Het zijn best grote eitjes voor zo'n relatief klein vogeltje. Wat zonde, denk je dan.


Eerst moest er nog een kunstnest gerepareerd worden, omdat de voorkant eruit was geklapt toen de pijp met een stuk van de wand in het water viel. Ook was er wat gereedschap en geel zand nodig. Het rechter nest, met rechts het pijpje waar de camera in geschoven wordt.


De stukken waren gelukkig goed passend terug te lijmen.


De voorste stok, amper te zien, en de camerabehuizing. Aan de modder in de vegetatie kun je zien hoe onwaarschijnlijk hoog het water heeft gestaan. De blaadjes daarboven zijn nog fris groen. Hier is Lambert dus in het donker heen gegaan toen het water al bijna zo hoog stond als de onderkant van de behuizing.


De al deels uitgegraven broedwand van bovenaf, goed is te zien dat het water nog hoog staat, het water staat nog best dicht onder de lange achterste stok.


Een van de nestgangen en de (afgebroken) achterste stok met steun.


Een indruk van hoe hoog de brandnetels staan.. Ik vond het overdag al lastig om daar te komen, laat staan in het donker, met stortregen en onweer boven je hoofd en in een waadpak door snel stijgend water.. De microfoon naast de BW-camera moet er ook uit.


De wand is wat schuin afgestoken in de hoop dat ze hier niet meer gaan proberen te nestelen. De stokken, de camerabehuizing en de microfoons (helaas zijn ook de microfoons en een mengpaneel onder water geweest, net als de nestcamera), allemaal weggehaald.

Ik vond nog een eitje in het gras boven de BW, maar volgens mij is dat uit de nestgang gerold toen die in de kruiwagen werd gelegd. Toen ik het in de auto wilde leggen, viel het helaas kapot. Later bleek er nog een ei in de nestgang te zitten. Er zijn dus 5 van de 7 eitjes teruggevonden.


De camera met de nieuwe 'voorste' stok bij het meertje, waar die ochtend 3 juvies tegelijk op zaten.


Dit is lid van ons vrolijke kwakers ensemble.


Op deze plek was al eens een poging gedaan om een kunstbroedwand aan te leggen, maar die was deels scheef gezakt. Met wat extra maatregelen blijft het deze keer waarschijnlijk beter zitten. Hier wordt de eerste pijp tegen de trespa plaat met voorgeboorde nestgaten geplaatst. Er komt heel wat bij kijken. Zelfs geregeld een ijsvogel die voorbij komt.


Het gerepareerde nest wordt aangehaakt om te passen. Op de voorgrond de andere nestkamer. Eerst is het vooral veel passen en meten.


Een steeds heftiger wordende onweersbui met heel veel regen maakte dat er even gestopt moest worden.


Laatst bijgewerkt door Pooh op zo 05 jun 2016, 23:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2016, 22:41 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Daarna ging het verder met versteviging van de wand, die om rovers tegen te gaan wat schuin naar voren helt. Een dwarsplank met extra paaltjes in de grond. Toen we terug kwamen, zat er al een ijsvogel te kijken op de stok naast de wand. Die vloog meteen weg. Alleen de gangen lagen er toen nog maar.


'n Kleine karekiet was aan de overkant aan de poets.. maar kreeg me door en weg was ie.


Het nest wordt geplaatst nadat de gang voorzien is een laagje leem en aarde en dat is 'aangestampt' met een tak. Het nest wordt ook bekleed met leem en daarna wat zwarte aarde.


Het begint erop te lijken. Past de gang goed op het nest.


De voorkant vrijmaken van bramen en riet en de voorkant en gangen afwerken met leem.


Zo ziet het er aan de voorkant uit.


De deksels gaan erop wat en wit zand en ook nog leem om aan te smeren. Lambert heeft al een stok voor de wand geplaatst. Ernaast stond er al een.


We halen nog wat stoeptegels voor op de nesten, zodat die goed stevig vast liggen. En nu opvullen met zand. Later komt er nog een laag gaas overheen en meer aarde.


Er worden brandnetels op de wand gelegd ter camouflage. Te zijner tijd zal dat wel aangroeien.


En zo hebben we het achtergelaten. Ondertussen was het al over half 9. Het dreigde nog een keer te gaan onweren, maar dat dreef gelukkig over.

Ik hoop van harte dat ze hier verder gaan, een mooi rustig plekje met veel minder overstromingsgevaar dan op de oude plek. Ze komen hier ook vaak genoeg voorbij gevlogen en een ijsvogel kan een steile wand met gaten nou eenmaal niet weerstaan..

Meer kunnen we voor nu even niet doen, de tijd zal het leren. Ik was rond half 12 's avonds pas weer terug. Maar ben blij dat ik heb kunnen helpen. Het is heel mooi om te zien hoe Lambert met weinig middelen zo veel tot stand kan brengen.


Een dag hard gewerkt zodat we dit hopelijk niet meer mee hoeven te maken.

Mochten ze hier inderdaad naartoe verhuizen, dan gaat Lambert dat in beeld proberen te brengen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2016, 23:23 
Offline

Geregistreerd: zo 31 jan 2010, 17:36
Berichten: 61
Bedankt voor het uitgebreide fotoverslag, mooi om een inkijkje te krijgen in een dergelijke wand en om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
Goed bezig (geweest), Lambert en Pooh! Dikke chapeau!
Vraagje: is het de bedoeling dat de cams (binnen en buiten) hier worden aangesloten?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2016, 05:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620
Mooie indruk van wat er gebeurt is,wat een enorme klus om het weer in een prima staat te brengen van de nesten in een nieuwe broedwand.
Knap werk Lambert en Pooh dank voor het vastleggen.

Moon

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2016, 07:01 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Jocrisse, als ze hier gaan zitten, dan gaat Lambert ervoor zorgen dat er camera's komen, zowel binnen als buiten. Het kan wel even duren, want het is nogal een afstand om te overbruggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2016, 08:03 
Offline

Geregistreerd: zo 19 jul 2009, 10:53
Berichten: 91
Heel indrukwekkend dat Lambert - letterlijk bij nacht en ontij - zulke risico's heeft genomen om te proberen te redden wat er te redden was.
En daarna de ombouw naar een nieuwe, en hopelijk veiliger, wand door hem, met hulp van Pooh.
Ik hoop dat de IJsvogels hen belonen door snel hun intrek daar te nemen!

Wij kunnen bijdragen in de kosten.... :idea: :!: ;) :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2016, 12:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 jul 2009, 21:12
Berichten: 3545
Goed gedaan! en nu maar duimen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2016, 22:30 
Offline

Geregistreerd: zo 31 jan 2010, 17:36
Berichten: 61
Pooh schreef:
Jocrisse, als ze hier gaan zitten, dan gaat Lambert ervoor zorgen dat er camera's komen, zowel binnen als buiten. Het kan wel even duren, want het is nogal een afstand om te overbruggen.

Ah, mooi! Ik heb zojuist een kleine bijdrage in de kosten van de bekabeling etc. overgemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling