www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu vr 29 maart 2024, 12:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 sep 2013, 21:12 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647
Geheel onverwachts werd ik door Lambert gevraagd om een dagje mee te gaan naar de broedwand, nu de verwachting was dat de twee overgebleven ijsvogeltjes vandaag uit zouden gaan vliegen. Het was een lange dag, om 6.11 uur ging de trein en ik moet bergen foto's nog doorspitten, maar ik wil toch een begin maken.


Mijn lens heeft meer licht nodig dan hier was, maar deze twee hadden net op een ander plekje van het meertje bij M gezeten, die een vis bij zich had. Wie de gelukkige was, weet ik niet.


De 6e juvie op stok bij de broedwand.


Die vloog naar de voorste stok, en kroop langzaam steeds verder omhoog. Na een tijdje vloog hij weg naar rechts, uit het zicht.


Het was een prachtige ochtend.


Feeƫrieke sfeer.


Dagelijkse werkzaamheden bij vijverbak 1.


En als je op de webcams niets ziet, wil het niet zeggen dat er geen ijsvogel in de buurt is.


M bij de visvijver. Hij had een beetje pech, hij liet een paar keer achter elkaar zijn visje vallen, buiten de vijverbak.


Lambert had een gele kwikstaart gezien. Hier zag ik de eerste keer 3 ijsvogels, toen M de twee van de eerste foto om zich heen had hangen.


M zit bij de visvijver en een juvie komt kijken.


M duikt en de juvie is vol belangstelling.


M haalt een visje uit de bak. Maar deze eet hij zo zelf op..


Karakteristieke houding voor een ijsvogel.


Juvie wil wel graag een visje en M zit te loeren.


Helaas niks gevangen deze duik.


M vliegt bij de juvie op stok. Wat hier gebeurde, weet ik niet helemaal, een hoop geroep en M die zich lang maakte. Dit ga ik nog wel terugkijken op de opname, misschien dat ik daar kan zien wat er was.


De juvie kijkt naar M en vraagt zich af of die nog gaat vissen. Maar..


M vliegt rond 9.30 uur beide juvies (1 bij de visvijver en deze bij de tak tussen de vijver en de stuw) van de stok, maar ze blijven maar hier rondhangen. Kennelijk wilde hij ze meenemen naar het meer of de omgeving van bak 2.


Een tijdje later, 2 juvies en M die erbij zit. Hij vliegt even later weg.


Wat is het toch een knappe man.




M zit te loeren en een juvie wil weer vis.


Helaas niks gevangen.

Wordt vervolgd..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2013, 20:58 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

M komt omhoog met de gevangen vis.


En eet ik die nou zelf, of ga ik hem voeren, hmm..


Opperdepop, deze was dus voor hemzelf.


En deze gaat hij voeren.


2 juvies wachten op de volgende vis bij het meertje.


Helaas stond de ISO verkeerd en is de foto wat blokkerig, ik heb het knopje waarschijnlijk geraakt toen ik van verrekijker naar camera wisselde. Maar ik vind het een te mooi moment om niet te delen. 2 juvies zitten boven M hoopvol te wachten op vis.


De juvie op de tak had zo gehoopt dat de vis voor hem was.. Maar M gaat Ukkie voeren of lokken.


Mooie juvie bij de vijverbak op stok.


Juvie laat zich even van de andere kant zien..


Een kwartiertje later zit M weer in het midden van het water op de tak en vraagt een van de 2 juvies, die ondertussen op de stok bij de broedwand zaten te wachten, de vis.


M geeft de vis.


M trekt zich terug en de juvie slikt de vis in.


M neemt (ondanks dat ie niet in de gang is geweest) een duik na het voeren. Heeft hij iets gevangen, of zijn het druppels..


En M duikt nog een keer, voor hij weer op de tak gaat zitten.


De juvie die nog op stok zat, komt schooien, maar M weert af.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2013, 19:22 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

M heeft een vis uit vijverbak 1 bij zich en zit op zijn vaste stek in het meertje te kijken waar zijn juvies zijn.


De juvies komen niet naar hem toe dus vliegt hij maar in de struik bij een juvie. Hij lokt en lokt, maar geeft de vis niet af. Ze verdwijnen uiteindelijk richting visbak 2, M voorop met de juvie in zijn kielzog..


M is al een keer of 4, 5 met vis bij de juvie geweest en elke keer vliegt hij ermee weg, maar blijft de juvie zitten.


De laatste keer kwam de juvie dichterbij, zodat hij de vis zowat kon proeven.. En als M wegvliegt, volgt hij eindelijk richting het meer en dan richting vijverbak2.


Ik mocht nog even kijken bij vijverbak2 en daar zat er een op stok. De rest was al gevlogen toen we aan kwamen lopen. Het is hier duidelijk iets te donker voor deze lens.


Ze zaten op een gegeven moment met zijn drietjes een stukje verderop op een geweldige takkenbos in het water (hier zie je ze in Frankrijk ook vaak op zitten, dood hout.. favo plekjes). Maar het groen liet niet toe dat ik een fatsoenlijke foto kon maken.


Ook dichterbij sluipen (krak, een tak..) hielp niet echt, even rekken en strekken en 2 gingen er gewoon naar de overkant.


Veilig verstopt aan de overkant tussen het groen.

En dan moet je verstandig zijn als je ze niet ongemerkt gade kunt slaan en ik heb ze verder met rust gelaten. Wat een ongelofelijke topdag is het geweest. Lambert, heel erg bedankt voor de uitnodiging!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling