www.natuurkanaal.nl

Forum voor natuurkanaal
Het is nu do 28 maart 2024, 15:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Insecten
BerichtGeplaatst: do 09 jun 2016, 17:07 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Vandaag in Nationaal park de Meinweg geweest en daar letterlijk op de grens met Duitsland o.a. deze gewone bronlibel gevonden, zeer zeldzaam in Nederland omdat er nog maar 4 plaatsen zijn waar deze libel voorkomt. Op de Grotelse Heide moeten ze ook vliegen, maar daar heb ik ze nog niet gevonden.


Volgens mij had ie net zijn lunch gevangen en ging hier zitten, helaas zat deze spriet niet helemaal vrij.



Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten
BerichtGeplaatst: do 09 jun 2016, 20:06 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Bij het restaurant net over de grens in Duitsland zag ik wat vliegen, dat bleek deze prachtige glasvleugelpijlstaart te zijn.




Verder zaten er ook een stuk of 5 bruine korenbouten, die zijn in Nederland zeldzaam. (Bij de Mortel zitten die overigens ook, die had ik er vorig jaar gezien).


Bosbeekjuffer M (nog zeldzaam in Nederland).


Mevrouw platbuik zocht het nogal hogerop.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Libellen
BerichtGeplaatst: di 21 jun 2016, 09:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jun 2009, 07:26
Berichten: 620
Blauwe Glazenmaker met gekreukelde vleugels
Kop profiel Blauwe Glazenmaker

_________________
De natuur is een kado,alleen we pakken hem te snel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten
BerichtGeplaatst: vr 26 aug 2016, 22:17 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Metaalglanslibel M


Paardenbijter M van de achterkant


Paardenbijter M van voren


En een andere paardenbijter M vliegend


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Insecten
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016, 07:19 
Offline

Geregistreerd: di 30 jun 2009, 18:13
Berichten: 4647

Donderdag ben ik op zoektocht gegaan naar de gaffellibel, ook een zeer zeldzame libel (in Nederland).
De omgeving was fantastisch, de Swalm kronkelt en meandert door het landschap. Net een sprookje.


Bij het water zat er niet een, maar ik was gewaarschuwd vooral ook op 'het veldje' te kijken. Je moet dan wel even tussen wat prikkeldraad door, maar ja. Er waren paadjes dus er zijn er meer geweest. Die heb ik dan ook maar gevolgd.


Dezelfde man maar op de rug gezien.


Omdat er bij de plek waar ze normaal gezien worden, niets vloog, ben ik maar rond gaan lopen. Het was warm, het was vermoeiend en mijn voeten deden zeer, maar dat vergeet je meteen als je weer oog in oog staat met zo'n schoonheid. Ik bleef staan omdat ik een heidelibel zag zitten, een meter daaronder zag ik haar opeens. Mevrouw gaffellibel.


En dan hoop je maar dat ze blijft zitten als je er wat dichter naartoe loopt.. Gelukkig wel.


Even niet opletten.. Ik was haar ineens kwijt en verderop zat ze niet. Toen ik terugliep, stond ik er bijna bovenop. Je ziet ze amper in het gras. Ik hoorde van een kenner dat ze dat vaker doen, opeens verdwijnen. Dat heb ik dus een paar keer meegemaakt.


Ik ben heel blij met deze dame en dat ik wat verder heb gekeken dan de 'normale' vindplaats. Volgend jaar ga ik maar iets eerder op zoek.


Ik ben een grassprietje. Echt waar. Loop maar door. Niets te zien hier..


Iets na het zien van het vrouwtje heb ik een tijdje zitten genieten op een bankje van dit prachtige uitzicht. En er kwam een ijsvogel in een boom zitten 50 meter verderop en die vloog later langs me heen, de rivier volgend.


Later op de dag zat er nog steeds niets aan het water en zag ik nog een mannetje op het veldje (weer tussen de prikkeldraad door, tja je moet er wat voor over hebben..). Deze had een hapje uit zijn vleugel. Ze zijn razendsnel weg en ook een heel eind, ik was deze kwijt en 20 meter verderop vond ik hem toevallig terug (handig als ze een kenmerk hebben als een beschadiging in een vleugel..).








Hoewel het 1,5 uur duurde voor ik de eerste heb gevonden en ik er 'maar' 3 heb gezien, ben ik bijzonder blij. Iemand anders was de dag ervoor ook daar geweest en had niets gezien. *Blij*.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling